سینمای ایران

نگاهی روانشناختی بر فيلم سند باد و سارا

نقد فیلم سندباد و سارا

Sinbad and Sara movies 4 نگاهی روانشناختی بر فيلم سند باد و سارا

به گزارش آسمونی فیلم سندباد و سارا به کارگردانی غلامرضا آزادی از چهارشنبه 26 دی ماه در سراسر کشور اکران شد، تهیه این فیلم را فریال بهزاد بر عهده دارد.

نکته جالب در مورد این فیلم این است که کارگردان از بازیگران بومی جزیره قشم استفاده کرده است و در خلاصه داستان این فیلم باید بگوییم قصه روایتگر ماجراهای کودکانه است و بر گرفته از داستان سندباد است.

قصه حسابی فانتزی است و قطعا کودکان از دیدن این فیلم لذت خواهند برد.

قصه این فیلم اینگونه آغاز می شود که طی اتفاقاتی سندباد به ایران می رسد و در ایران دچار چالش های جالبی می شود که پیشنهاد می شود حتما کودکان را برای دیدن این فیلم به سینماها ببرید.

بازیگران فیلم سندباد و سارا

  • مهدی امینی خواه
  • شهرام لاسمی
  • الهام طموری
  • محمد مهدی احدی
  • آیدا نامجو
  • عباس بابایی
  • محمد رضا سهرابی
  • شادی محمدپور
  • نازنین احمدی
  • صائب بازماندگان
  • آیلین محمدپور

فیلم سندباد و سارا از 26 دی ماه 97 به سرگروهی سینما ماندانا در سراسر کشور اکران شد.

نقد فیلم سینمایی سندباد و سارا

اختصاصی آسمونی – نقد از مرجان دلپسند كارشناس ارشد روانشناسی

فیلم سینمایی سندباد و سارا دومین فیلم غلامرضا آزادی در کسوت کارگردانی است . غلامرضا آزادی متولد سال ۱٣٣٠اصفهان می باشد . او فارغ التحصیل رشته فیلم برداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینماست . آزادی با گذراندن دوره فیلم برداری و جلوه های تصویری از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی U.S.C فعالیت های هنری خود را به عنوان فیلم بردار و تهیه کننده آغا ز نمود. همچنین وی را به عنوان یکی از پیشکسوتان فیلم برداری ایران می شناسند . او مدیر فیلم برداری ۵۲ فیلم سینمایی نیز بوده است ودر زمینه تهیه کنندگی نیز ۱۱ اثر به نام وی ثبت شده است . این فیلم سینمایی روایتگر ماجرای کودکانه و برگرفته از فیلم سندباد است . در این فیلم فانتزی به فضاها و مسایل کودکانه به زبان خاص خودشان و به طریقی رویاپردازانه اشاره شده است . اما این قضیه باعث نشده است که فیلم از دنیای واقعی دور شده باشد و از منظرها ی مختلفی می توان ان را بررسی كرد. قصد ما در این جا تحلیل فیلم از دیدگاه روانشناسی است.

Sinbad and Sara movies 2 نگاهی روانشناختی بر فيلم سند باد و سارا
شخصیت های کودک و نوجوان و بزرگسال این فیلم سینمایی هر کدام به نوعی حرفی برای گفتن دارند.
یکی از شخصیت های این فیلم که ابرقهرمان داستان نیز می باشد کاوه است . کاوه پسر نوجوانی است که در سن بلوغ یعنی حساس ترین دوران زندگی که به شکل گیری هویت می انجامد با مهاجرت پدر و مادرش به خارج از کشور روبروست و با تنها خویشاوندش (عمه ) روزگار را سپری می كند؛ شخصیت ناپخته ای که نمی تواند الگوی خوبی برای او باشد و به لحاظ رفتاری و کردار به مثابه یک نوجوان دهه ۶۰ عمل می کند . کاوه در داستان این فیلم به عنوان یک بازیگر حرفه ای نقش اول به ایفای نقش می پردازد . یکی دیگر از شخصیت های فیلم که کاوه در آن به ایفای نقش می پردازد زنی به نام مروارید است. مروارید(شاهزاده فیلم) نیز که خود جز بازیگران حرفه ای فیلم است . در جریان داستان این زن به خاطر محبوبیت كاوه بین دست اندرکاران فیلم به وی حسادت می کند . این کاراکتر (مروارید) هنوز نتوانسته است موفق به حل عقده الکترا در خود شود . این امر عدم شکل گیری هویت در سنین نوجوانی را نشان می دهد . زیرا نوجوانی که عزت نفس دارد نیازی به کسب هویت از طریق تخریب دیگران ندارد . نوجوانی که به هویت کامل در این دوره سنی دست یافته باشد به این نتیجه می رسد که قوانین اجتماعی و اخلاقی چیزی بیش از یک سلسله موافقت های قراردادی دلخواه است که نمی تواند به راحتی مورد تردید و تغییر قرار بگیرد . برای مثال در هنگام تعریف و تمجید دیگران از شخصیت سندباد داستان یا همان کاوه مرتبا جمله ای را زیر لب تکرار می کند و جرات بیان آن به صورت واضح ندارد . در طول جریاناتی که در داستان این فیلم می بینیم می توان به دو عکس العمل کاوه شخصیت نوجوان فیلم اشاره نمود .

Sinbad and Sara movies 3 نگاهی روانشناختی بر فيلم سند باد و سارا

اولین مورد دزدیده شدن وی توسط كسی است كه می پندارد کاوه ابر قهرمان داستان آنقدر برای عوامل فیلم مهم است که برای آزادی وی تن به هر کاری خواهند داد حتی دادن پول به مبلغ بسیار زیاد و دیگر اینکه زمانی که کاوه متوجه می شود چه کسی وی را ربوده است و شنیدن ماجرای بیماری سارا خواهر امید عکس العملی ناشی از خشونت در رفتار وی دیده نمی شود . حتی کوچکترین تلاشی که برای فرار از آن موقعیت باشد . کاوه با برخورد درست و به موقع نظر رباینده اش را به خود جلب می نماید تا او را از بند و زنجیر رها سازد . این مسئله نشان می دهد که کاراکتر پردازی به نحو خوبی انجام شده است . به طوری که پختگی و پیش بینی پذیر بودن رفتار کاوه می تواند یک الگوی خوب برای مخاطبین نوجوان باشد . نوجوانی که به درک خوبی از جهان و موقعیت کنونی خود رسیده است به راحتی می تواند با مشكلات كنار بیاید. در یکی دیگر از سکانس ها که دست اندرکاران این فیلم تلاش برای پنهان نمودن خبر ربوده شدن کاوه ابرقهرمان داستان فیلم دست به کاری میزند که به ضرر گروه فیلم برداری باشد . مروارید خبر ربوده شدن کاوه را با انتشار عکسی از خود ش و ابر قهرمان داستان در یک قاب تصویر به نمایش می گذارد . مروارید( شاهزاده فیلم ) می خواهد خودش را در اذهان عمومی بیشتر نشان بدهد . اگر مروارید در نوجوانی هویتش کامل شکل گرفته بود ، اکنون نیازی نداشت با تخریب دیگران برای خود هویت ، عزت نفس و خودشناسی کسب کند .

در جامعه کنونی نیز شاهد هستیم که خیلی ها با این روش خود را مطرح می نمایند .

Sinbad and Sara movies 1 نگاهی روانشناختی بر فيلم سند باد و سارا

در سکانسی دیگر از فیلم نیز مروارید تلاش برای دادن جانی دوباره به سارا خواهر رباینده کاوه می نماید . در اینجا نیت واقعی مروارید به حذف کامل کاوه از گروه و انتقام درونی خویش از او را می توان احساس کرد . شخصیت دیگر این فیلم سهراب یا همان غول بچه چراغ جادو است . کودکی که تمام لحظات بودنش در بین عوامل فیلم را بازی نمی داند . بلکه آن را زندگی جاودانه ای می داند هیچگاه از آن خارج نخواهد شد . خودشیفتگی یا خیال پردازیهای خود بزرگ بینانه ای که سهراب را به فردی با احساس همه توانی کاذب تبدیل نموده است . زمانی که این کودک در نقش خود در فیلم (غول بچه چراغ جادو) ظاهر می شود به احساس همه توانی رسیده و بودن در آن موقعیت برایش خوشایند است . اما زمانی که کارگردان و عوامل فیلم اتمام کار را اعلام می نمایند ، ناگهان احساس همه توانی و امنیت روانی چندپاره و از هم گسسته می شود . سهراب دچار اضطراب می شود که تمام روان و حال خوشایند وی را دگرگون می کند . این گونه خیال پردازیها را هم می توان ناشی از بودن در یک خانواده نابسامان ، آشفته و مورد بی توجهی روانی و عاطفی قرار گرفته، مشاهده نمود . مخاطب پس از دیدن این فیلم می تواندبه درون خانواده خود دقت کند . می تواند ببیند که چقدر میان اعضای خانواده اش محبت و حمایت روانی وجود دارد تاهیچ کدام مجبور به فرار به دنیای خیالی درون روان خود نشوند و همچنین در میان جمع در سلول انفرادی ذهن خود زندانی نباشد .

نقد فیلم سینمایی سندباد و سارا

اختصاصی آسمونی – نقد از مرجان دلپسند كارشناس ارشد روانشناسی

Sinbad and Sara movies 5 نگاهی روانشناختی بر فيلم سند باد و سارا

تازه های آسمونی

فیلم فصل فراموشی فریبا

ندا رحیمی

روش رمزگذاری و قفل روی فیلم و ویدیو و جلوگیری از کپی

ندا رحیمی

تصاویر دیدنی 5 اسفند 97

طاهره رضایی

کارگردان اسرائیلی فیلمش را در تهران ساخته است!؟

طاهره رضایی

نقد فیلم ترانه

ندا رحیمی

نقد فیلم دزد و پری 2

ندا رحیمی

نظر شما چیست؟