سینمای ایران

نقد فيلم سمفونی نهم : سفر در تاريخ

nine symphony نقد فيلم سمفونی نهم : سفر در تاريخ

نقد و بررسي فيلم سمفوني نهم

اختصاصی آسمونی
نقد از لاله عالم

سمفوني نهم آخرين ساخته محمدرضا هنرمند، فيلمي است جاده اي در فرم فانتزي و سورئال كه گاهي هم به رئاليزم جادويي نزديك مي شود. فيلم از يك خط اصلي داستان بهره مي برد با تعدادي خرده داستان كه پيوند دهنده همه انها ، ملك الموت است. خط اصلي داستان ، سفر زني است به اسم راحيل با بازي ساره بيات در جاده اي پرت و دور افتاده كه به سيريج ختم مي شود، جايي كه همسر زن وصيت كرده او را در انجا به خاك بسپارند.در راه اتفاقات بسياري براي زن روي مي دهد.

محمد رضا هنرمند در اثار پيشين خود به مقوله مرگ پرداخته بود از ميان انها مي توان به كارگرداني فيلم هاي سينمايي زنگ ها و گوركن و فيلمنامه روز فرشته و كارگرداني نمايشنامه تلويزيوني مرگ ديگري اشاره كرد. همچنين پرداختن به طنز و كمدي مقوله ديگري است كه هنرمند با ان اشناست و اتفاقا بهترين اثار وي در اين دسته قرار دارند مثل فيلم سينمايي مرد عوضي و موميايي ٣ و سريال تلويزيوني كاكتوس و اشپز باشي.حالا در سمفوني نهم هنرمند طنز و مرگ را در هم تلفيق كرده در فرمي فانتزي كه بازهم سابقه ان را داشته است، دزدعروسك ها، بيان كرده است.قصه از جنگ كوروش و سكاها شروع مي شود، بيننده در ابتدا تصور مي كند كه به ديدن يك فيلم تاريخي امده است اما بلافاصله همراه با راحيل ، با بازي ساره بيات به دوران معاصر مي ايد. راحيل زني پزشك است كه ماشين قديمي سوار مي شود، نوارهاي قديمي گوش مي دهد و در يك جاده قديمي و متروك به سمت سيريج ، جايي كه همسر مرحومش وصبت كرده او را در انجا به خاك بسپارند، حركت مي كند، در اين ميان وقايع بسياري را پشت سر مي گذارد، با ملك الموت ، با بازي حميد فرخ نژاد ، روبرو مي شود ، ضمن انكه برادر شوهرش ، با بازي محمدرضا فروتن، در تعقيب اوست.

nine symphony1 نقد فيلم سمفونی نهم : سفر در تاريخ

داستان سمفونی نهم از يك تم اصلي برخوردار است و در عين حال فيلم جاده اي هم محسوب مي شود. از سوي ديگر خرده داستان هاي ديگر هم به ان پيوند مي خورد كه وجه اشتراك همه انها حضور ملك الموت است . خرده داستان ها همه تاريخي هستند كه گاه به طنز روايت مي شوند و گاه جدي. در اين ميان صحنه هاي خودكشي هيتلر كه اتفاقا جالب و جذاب هم از كار در امده با بقيه همخواني ندارد. بازي ها همه خوب است به خصوص بازيهاي فرخ نژاد و بيات و أسامي أشخاص با دقت انتخاب شده اند .مثل راحيل كه هم در فيلم سفري ظاهري دارد هم معنوي و تحول دروني و هم همراهي با فرشته مرگ . يا برديا كه نام برادر شوهرش است و در گذشته با همسر وي به مانند برديا و كمبوجيه كه درفيلم نيزبه ان اشاره مي شود ، هر دو عاشق يك نفر بوده اند .

صحنه هاي مربوط به رابعه و بكتاش از همه تأثير گذارتر از كار درامده اند. اين اثر به مقوله عشق توجه خاصي نشان مي دهد و در بسياري از خرده داستان هاي ان ضرورت پرداخت به عشق بيان مي شود .به تصوير كشيدن تاريخ درهرحال جذاب است و مفيد و تلاش كارگردان در شناساندن ان به مخاطبان جوان تر قابل تحسين. اما اگر فيلم در پرداخت قصه اصلي فيلم دقيق تر عمل مي كرد شايد موفق تر بود. با اين وجود خرده داستان ها جذاب و تماشاييي از كار درامده اند و داستان اصلي را تحت تأثير قرار مي دهند تا جايي كه تماشاگر منتظر است تا ببيند خرده داستان بعدي چيست به جاي كه خط اصلي داستان را تعقيب كند . فيلمبرداري حرفه اي و زيباست و بايد به نقش مؤثر چهره پرداز و طراح صحنه و لباس اين اثر هم اشاره كرد. از تاثيرگذارترين اين خرده داستان ها مي توان به صحنه هاي مربوط به رابعه و بكتاش اشاره كرد. بهرحال اين فيلم با همه ويژگي هايش ، اثري جذاب و ديدني در سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر محسوب مي شود.

اختصاصی آسمونی
نقد از لاله عالم

تازه های آسمونی

مدارس کشور شنبه ۳۱ فروردین تعطیل نیست

طاهره رضایی

رژه روز ارتش برگزار شد / رونمایی از تجهیزات ارتش قدرتمند جمهوری اسلامی ایران

طاهره رضایی

سامسونگ از دو گوشی گلکسی A60 و A40s در چین رونمایی کرد

احمدرضا راجی

باند سرقت ارز در تهران متلاشی شد

طاهره رضایی

راه یافتن روز كور به مسابقه سراسری چهل سال چهل فيلم

لیلا شاهپوری

بیست و دومین نواده مولانا در تلویزیون

طاهره رضایی

نظر شما چیست؟