سینمای ایران

یک نقد از فیلم های جشنواره : درخونگاه ، قصه زخم خورده ها

1 یک نقد از فیلم های جشنواره : درخونگاه ، قصه زخم خورده ها

نقد فیلم درخونگاه :

اختصاصی آسمونی
لاله عالم

فيلمنامه درخونگاه در حقيقت بر أساس يك نمايشنامه نوشته شده است به همين جهت است كه گاهي به تاتر نزديك مي شود به عنوان مثال در صحنه هاي ابتدايي فيلم جايي كه رضا ، با بازي أمين حيايي ،حركات نمايشي ژاپني انجام مي دهد كه با تركيب چيدمان صحنه همخواني دارد و بي اختيار مخاطب را به ياد قهرمانان فيلم هاي كلاسيك ژاپني مي اندازد، اما نمي توان گفت درخونگاه از سينما به دور است، به خصوص در چند صحنه از فيلم و بازي هاي بي كلام بازيگران تسلط كارگردان را بر ابزار سينما مي بينيم ، هر چند كه به لحاظ محتوايي خوشايند نباشد.

درخونگاه همچنين فيلمي است كه از نمادها و نشانه ها بسيار بهره برده است مثل سكانس تيمارستان، رفاقت دو دوست در كنار هم و پرواز كلاغها يا به تعبيري لاشخورها بر بام انجا. در ابتداي فيلم مي بينيم كه سعيد اسعدي ، كارگردان، فيلم را به كيميايي تقديم كرده ، بنابراين مخاطب انتظار ديدن فيلمي در قالب كارهاي كيميايي را دارد، كه البته از بعضي جهات شايد شبيه باشد، قهرمان درخونگاه درست مانند فيلم هاي كيميايي زخم خورده و تنهاست و به همان شيوه زخمي از نزديكترين ها و اين بار اما از خانواده؛ پدر، مادر، خواهر و….

2 یک نقد از فیلم های جشنواره : درخونگاه ، قصه زخم خورده ها

رضا ، قهرمان اصلي فيلم حاصل كار و رنج و تلاشش در كشور غريب، ژاپن، را بر باد رفته مي بيند. او حالا خود را در ميان خانواده اش ، غريب تر از غربت مي يابد و اينجاست كه زخم خوردگي و تنهايي اش به مانند قهرمانان فيلم هاي كيميايي است. اين فيلم نيز بر روي رفاقت تاكيد دارد درست مثل فيلم هاي كيميايي ، نگاه كنيم به صحنه اي كه رضا به ديدن دوستش به تيمارستان رفته و به او مي گويد حاضر است ماحصل درامدي كه از كار كردن در ژاپن به دست اورده را به ازاي سالهاي دوري اش از وي با او تقسيم كند. اما قهرمان او ، رضا، در نحوه برخورد با زخم زدگان نهايتا متفاوت عمل مي كند گرچه مي خواهد جا پاي قهرمانان اثار كيميايي بگذارد و اين شايد نقطه تفاوت عملكرد قهرمان دو كارگردان باشد. گرچه نقطه هاي مبهمي در فيلمنامه وجود دارد كه اگر نبود ما با فيلم بهتر و يكدست تري روبرو بوديم ، مثل خانه پنهاني پدر و داماد و مخفيانه سر زدن دختر خانواده به انها ، كه اگر نبود چه تأثير دراماتيكي داشت ، هر چند قبل از بر ملا شدن ان يك غافلگيري جالب براي مخاطب بوجود مي اورد و مخاطب انتظار دارد كه قهرمان در جستجوي ان زن ناشناس سر از ان مكان مخفي در اورده باشد نه خواهر خودش اما در صحنه بعدي ، انتظار مخاطب درست پاسخ داده نمي شود.

3 یک نقد از فیلم های جشنواره : درخونگاه ، قصه زخم خورده ها

در كل فيلمنامه به لحاظ كلاسيك بودن و عبور قهرمان از موانع و دست و پنجه نرم كردن او با مشكلات براي هدفش ، قابل قبول است، دشواري ها و موانعي كه بخشي از ان را تنها با اثار به جاي مانده از زخم هاي بدن رضا و گفتارش در مي يابيم و بخشي از ان را از صحبت هاي افراد خانواده با هم.يك مزيت ديگر درخونگاه اين است كه فيلم كهنه نمي شود، هرچند كه وقايع ان در يك محله قديمي بگذرد و زمان ان مال گذشته باشد.بازيگران ، نقش هاي خود را خوب إيفاكرده اند و گرچه اگر يكي دو شخصيت مثل مادربزرگ يا .. از فيلم حذف شود، خللي به فيلم وارد نمي شود.درخونگاه مي تواند قصه تمام كساني باشد كه از نزديكان خود زخم خورده اند، قصه ادم هايي كه ناديده گرفته مي شوند و خانواده هايي كه مسئوليتي در قبال فرزندان خود احساس نمي كنند و خوشي و راحتي خود را به سرنوشت فرزندانشان ترجيح مي دهند، توجه شما رابه ديالوگي جلب مي كنم كه رضا به خانواده اش مي گويد، شما فكر كرديد من مرده ام ، چون دوست داشتيد من بميرم. به زعم نگارنده درخونگاه در اثار به نمايش در امده در سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر اثر قابل تأملي ارزيابي مي شود.

اختصاصی آسمونی
لاله عالم

تازه های آسمونی

مدارس کشور شنبه ۳۱ فروردین تعطیل نیست

طاهره رضایی

رژه روز ارتش برگزار شد / رونمایی از تجهیزات ارتش قدرتمند جمهوری اسلامی ایران

طاهره رضایی

سامسونگ از دو گوشی گلکسی A60 و A40s در چین رونمایی کرد

احمدرضا راجی

باند سرقت ارز در تهران متلاشی شد

طاهره رضایی

راه یافتن روز كور به مسابقه سراسری چهل سال چهل فيلم

لیلا شاهپوری

بیست و دومین نواده مولانا در تلویزیون

طاهره رضایی

نظر شما چیست؟