21 خرداد ، رواج سکه زرین شعله جاویدان به عنوان پول ملی در زمان اردشیر بابکان (226 م)

اردشیر پاپکان بنیادگذار دودمان ساسانیان یازدهم ژوئن (مصادف با 21 خرداد) در سال 226 میلادی سکه زرین «شعله جاویدان» را پول ملی (سراسری) ایران اعلام داشت و به جریان گذارد.

آسمونی : وی این سکه را در سال 224 میلادی در «پارس» به عنوان واحد پول رایج در محل ضرب کرده بود. بر یک روی این سکه که نمونه های آن در موزه ها موجود است نقش «شعله جاویدان» حک شده است که در ظرفی روی ستونی قرار داده شده و زبانه می کشد.

با این اقدام، اردشیر توجه ویژه خود را به آیین زرتشت که بر رعایت اخلاقیات و درستی و مهربانی کردن تاکید داشته نشان داد و آن را با سیاست (حکومت) درهم آمیخت که چهار قرن ادامه داشت.

یکی شدن دین و دولت در ایران پس از ساسانیان، در دوران بوئیان، صفویان و زمان معاصر تجدید شده است. به نظر مورخان مطرح در سطح جهان، این روش ایرانیان (یکی ساختن دین و دولت)، هربار عامل تقویت و احیاء ناسیونالیسم ایرانی، اقتدار و نیرومندی ایران و بکار افتادن استعداد و خلاقیت ایرانی شده است

اردشیر قبلا در همان سال (226 میلادی) با وارد ساختن شکست نهایی بر اردوان پنجم آخرین شاه سلسله اشکانی ایران در جنگ داخلی ایرانیان در محل هرمزگان (نزدیک بهبهان امروز) به عمر حکومت 475 ساله اشکانیان پایان داده بود.

سایت آسمونی : اردشیر حکمران پارس (مرکب از استان های جنوبی ایران آن زمان از جمله سپاهان و کرمان) و پاسبان آتش مقدس در این منطقه ، حکومت اردوان را به فساد داخلی و ابراز ضعف در برابر رومیان متهم کرده بود و پرچم نجات وطن را بر دوش گرفته بود.

اردشیر پس از برانداختن اشکانیان، برخلاف تصور همگان پایتخت را از تیسفون (مدائن- نزدیک بغداد) به استخر (شیراز) یا شهر مورد علاقه اش کرمان منتقل نکرد.

عباسیان هم که تحت تأثیر فرهنگ و ایده های سیاسی ایرانیان بودند در سال 762 میلادی شهر بغداد را پایتخت خلافت اسلامی خود قرار دادند.

واژه بغداد (بغ – داد) پارسی است. شهر تیسفون پایتخت اشکانیان و ساسانیان در سال 637 میلادی به تصرف اعراب مسلمان افتاد.
تفکر و رفتار اردشیر سبب ظهور ناسیونالیسم ایرانی شد و ایران در پرتو همین ناسیونالیسم ویژه، در دوران حکومت شاپور اول پسر اردشیر با سه بار در هم کوبیدن امپراتوری روم، اسیرکردن «والرین» امپراتور این کشور و تحقیر رومیان و خراج گزار کردن آنان، بار دیگر تنها ابرقدرت جهان شد.

پورتال آسمونی : این ناسیونالیسم پس از ساسانیان نیز چندبار خود نمایی کرده و جلوه ها و محصولات خود را بر جای گذارده است از جمله در زمان زیاریان، بوئیان، فردوسی، شاه اسمعیل صفوی و ….

0/5 ( 0 نظر )


نظر خودتان را ارسال کنید