نقد فیلم افسانه گل آباد

این فیلم قصه قدیمی حسن کچل رو با مضامین اخلاقی و تربیتی در آمیخته است. از نکات جالب این فیلم این است که تمام دیالوگ های فیلم در قالب شعر و ترانه و با موزیک بیان شده است. آسمونی در این بخش به معرفی فیلم افسانه گل آباد می پردازد.

بازیگران فیلم افسانه گل آباد

فلور نظری، فرهاد بشارتی، سوسن پرور، محمد علی ساربان، امیر کیوان معصومی، ژاکلین آواره، محمد توکل، مهشید میرفخرایی، مریم کریمی مهر و احمد پور مخبر

سایر عوامل فیلم افسانه گل آباد

سرمایه گذاران : رضا اقلیدی ، حمید رضا عرب، مجری طرح : حسن شمس، مدیر تولید : سید مهدی میرفخرایی، مدیر تدارکات : سعید ابراهیمی، مدیر مالی : نسرین کرمی رادمردی، نویسنده و کارگردان : محمد رضا عباس نژاد، دستیار اول و برنامه ریز : مهرداد ناعمی، دستیار دوم : مرتضی کشاورز حکیمی، منشی صحنه : الهام محمودی، عکاس : لیلا خوش کنار، مدیر فیلم برداری : محمود کاملی، طراح گریم : حسین اردستانی، جلوه های ویژه : نادر میر کیانی، طراح صحنه و لباس : عسل قربانی، موسیقی : جعفر صفری، جلوه های ویژه رایانه ای : کیوان رضایی، تدوین و صدا گذاری : مهرداد ناعمی

داستان فیلم افسانه گل آباد

داستان گل اباد بر گرفته از داستان های کهن ایرانی است. قصه زندگی حسنی که به تنبلی در شهر معروف است. طی اتفاقاتی مسیر زندگیش عوض می شود و …

نقد فیلم افسانه گل آباد

کارگردان فیلم ” افسانه گل‌آباد” گفت: در “افسانه گل‌آباد” بیش از ۳۰ مورد نکته تربیتی وجود دارد، مخاطبان اصلی فیلم ما کودکان و نوجوانان بودند.

عباس‌نژاد: افسانه گل‌آباد یک فیلم تمام موزیکال است/ از زبان کودک برای فیلم کودک استفاده شود

محمدرضا عباس‌نژاد در نشست خبری فیلم‌های جشنواره فیلم کودک اصفهان اظهار داشت: قصد من از این کار جشنواره نبود بلکه به جهت برقراری ارتباط با مخاطب و سپری شدن دقایقی لذت‌بخش برای کودکان این کار را انجام دادم، بنده از سال 67 با سریال مهر و ماه کار خود را آغاز کردم.

وی افزود: فیلم‌سازی که می‌خواهد فیلم کودک کار کند باید نخست ژانر خود را بسازد، یک فیلم‌ساز اگر می‌خواهد کار کودک انجام دهد اول باید به کودک درون خود توجه و سن خود را با سن کودک تطبیق دهد، من دوست دارم کودک را در سن خودش ببینم و اعتقاد بنده این است که یک فیلم باید رنگ و رینگ داشته باشد یعنی هم موزیک و هم آب و رنگ داشته باشد.

کارگردان فیلم “افسانه گل‌آباد” خاطرنشان کرد: من کودک را در این فیلم تا سن 9 سال می‌بینم اما با توجه به اینکه یک کودک با خانواده به سینما می‌رود فیلم را به گونه‌ای ساختم که دیگر سنین نیز از دیدن آن بهره ببرند اما نباید فیلم کودک به گونه‌ای ساخته شود که در سن کودک نباشد.

وی در پاسخ به این سؤال که استفاده از زبان کودک در فیلم خوب است و یکی از این زبان‌ها قصه است اما یک نقطه ضعف وجود دارد و اینکه روایت داستانی تاثیر کمی در کودکان دارد، چرا سینمای ایران در 50 سال گذشته سطح اطلاعات علمی را بالاتر نیاورده که زودتر به نتیجه برسد، تصریح کرد: من کاستی‌های فنی را می‌پذیرم اما ذائقه‌ها تغییر کرده و تابه‌حال فیلم تمام موزیکال نداشتیم و پیچیدگی‌هایی که در کار کودکان وجود دارد ظرفیت کار را افزایش نداده است.

عباس نژاد بیان کرد: در حسن کچل مباحث تربیتی وجود ندارد اما در “افسانه گل‌آباد” بیش از 30 مورد نکته تربیتی وجود دارد، مخاطبان اصلی فیلم ما کودکان و نوجوانان بودند و ما با یک گروه صمیمی و همدل این کار را اجرا کردیم، سعی می‌کنم در آینده کارهای مدرن‌تری داشته باشیم.

فلور نظری بازیگر فیلم ” افسانه گل‌آباد” در بازی خود در این فیلم اظهار داشت: فیلم افسانه گل‌آباد فیلم تمام موزیکال است و برای بنده جالب بود که دیالوگ‌ها به صورت شعر ارائه شده و همه مفاهیم به‌صورت غیرمستقیم و با تصویر ارائه شد، بنده احساس کردم این فیلم میان بچه‌ها به‌خوبی جا افتاد و برای دوستی کودکان با سینما مؤثر است.

وی افزود: اگر ما می‌خواستیم از یک داستان ساده قدیمی یک موضوع فانتزی ارائه دهیم ممکن بود اما از قصه این داستان نمی‌توان چنین امری را نمایش داد و ما بر آن بودیم که همان شکل سنتی ارائه شود.

نظری خاطرنشان کرد: برای بازیگری که دانش‌آموخته این کار است می‌تواند به‌سرعت خود را با شرایط یکسان کند، اما مسئله سخت این است که دست و پای ما برای زمانی که شعر می‌خواندیم بسته بود و علاوه بر محدودیت‌هایی که خانم‌های بازیگر دارند محدودیت بیشتری در این نوع کار داشتیم و خوشحالم پاسخ همه سختی‌ها را در سالن گرفتیم.

امیر کیوان معصومی بازیگر فیلم “افسانه گل‌آباد” تصریح کرد: من در سال 89 با کاری که در سریال نامدار انجام دادم با این گروه آشنا شدم و 5 سال طول کشید تا تولید و به جشنواره برسد، کارهای معمای شاه و محله گل و بلبل را انجام دادم و این فیلم در شرایط سخت ماه رمضان و تیرماه ساخته و در 11 روز توانستیم به ثمر برسانیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نقش حسنی را از روی فیلم دیگری کار کرده بودید، بیان کرد: من از 10 سالگی عاشق سینما بودم و به همراه مادرم به تماشای فیلم می‌پرداختم، ذات کودکی دارم و همیشه دوست داشتم نقش بچه را بازی کنم، خودم هنوز بچه هستم و علاقه‌ای به بزرگ شدن ندارم.

معصومی گفت: در محله گل و بلبل نیز پیشنهاد را بدون هیچ تأملی به دلیل اینکه نقش بچه را باید ایفا می‌کردم پذیرفتم و در پاسخ به سؤال باید بگویم حسنی را از روی الگوی خاصی نزدم.

0/5 ( 0 نظر )


نظر خودتان را ارسال کنید