زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرز تهیه بستنی زعفرانی

طرز تهیه بستنی زعفرانی

بستنی زعفرانی را با طرز تهیه پورتال آسمونی آماده و نوش جان کنید، فقط قبل از شروع به نکات ضروری زیر در تهیه...
بستنی زعفرانی را با طرز تهیه پورتال بستنی ها توجه نمایید:

1- وقتی خامه به راحتی شکل نمی گیرد، نشان دهنده پرچرب بودن آن است. در این صورت کمی شیر خنک به آن اضافه می کنیم و خوب به هم می زنیم، بعد مورد استفاده قرار می دهیم. علت دیگر ، شل بودن خامه است که در این صورت مقداری پودر خامه خشک اضافه می کنیم.

2- شیر را برای تهیه بستنی حتماً بجوشانید.

3- اگر کیفیت ثعلب (ماده پودری شکلی است که معمولاً برای غلیظ کردن بستنی ها و بعضی از مرباها مورد استفاده قرار می گیرد) پائین بوده و یا مقدار آن برای تهیه بستنی کم باشد، در این شرایط بستنی کشدارنشده و حالت یخی به خود می گیرد، پس بهتر است به مقدار تعیین شده توجه شود.

مواد لازم بستنی زعفرانی

1 کیلو شیر 250 گرم شکر 3تا 5 گرم ثعلب نصف استکان گلاب یک سوم قاشق چایخوری زعفران سائیده 100 گرم خامه

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

شیر را می جوشانیم و بعد حرارت آن را ملایم کرده و زعفران حل شده در گلاب را اضافه می کنیم و شکر و ثعلب مخلوط شده را هم کم کم به آن اضافه کرده، با چنگال مرتب به هم می زنیم تا شکر و ثعلب در شیر حل شود.

پس از خنک شدن مایع بستنی، آن را در ظرف فلزی (استیل) می ریزیم و در ظرف پر از یخ نرم شده قرار می دهیم و با همزن مرتب به هم می زنیم تا بستنی خودش را گرفته وسفت و کشدار شود. ظرف را در فریزر قرار می دهیم و بعد از نیم ساعت آن را در می آوریم و مجدداً با همزن خوب می زنیم تا بستنی آماده شود.

موقع سرو آلبالو آن را تزئین کنیم و یا به طریق زیر به آن خامه تکه تکه شده اضافه کنیم. خامه را با کاردک فلزی یا پلاستیکی به کف سینی به قطر 2 میلی متر بکشید و آن را در فریزر و یا یخدان قرار دهید.پس از سفت شدن آن را با کاردک از سینی جدا کرده و به بستنی اضافه کنید . موقع سرو از پودر پسته هم می توانیم استفاده کنیم.

نکات تغذیه ای بستنی

به علت وجود شیر و خامه در بستنی، برای افرادی که به مقدار کم لبنیات می خورند، می تواند مفید باشد ولی خواص شیر را نخواهد داشت. کل انرژی این مقدار بستنی، 1735 کالری است. این مقدار اگر توسط 10 نفر میل شود، سهم هر فرد 5/173 کالری خواهد بود.

تاریخچه بستنی

تاریخچه بستنی در ایران می‌گویند در سال آخر سلطنت ناصرالدین شاه ساختن بستنی در ایران متداول شد و معروف‌ترین بستنی‌ فروش تهران یعنی ممدریش بستنی خامه‌دار مخصوصی تهیه می‌کرد که در تهران مردم استقبال زیادی از آن کردند. این بستنی با ثعلب تهیه می‌شد. یخ و نمک را در بشکه‌ای ریخته داخل بشکه را شیر می‌ریختند و با وسایل مخصوص و تمهیدات زیاد و تکان دادن و چرخاندن ظرف از آن بستنی تهیه می‌کردند. بستنی‌فروشی‌های دوره‌گرد به زودی در تهران پیدا شدند که بستنی را در همان محفظه‌ها می‌گرداندند و با نان مخصوص عرضه می‌کردند. بستنی ممد ریش شهرت زیادی در تهران به دست آورد. بستنی خامه‌ای پر از گلاب و خامه و هل و بسیار مایه‌دار و کش‌آمدنی، کاملا سفید مانند برف لای دو نان مخصوص معروف به حصیری که روزانه چند هزار دانه از آن به فروش می‌رفت. سال‌ها بستنی به همان سادگی و رنگ شیری عرضه می‌شد تا اینکه در حدود سال 1329 بستنی ماشینی کالیفرنیا به بازار آمد و ذایقه‌ها بدان عادت کرد. بعدها بستنی زعفرانی زرد‌رنگ نیز شهرت یافت . دیگر بستنی فروش مشهوری که شهرتش حتی به شهرهایی مانند لوس آنجلس و پاریس هم رسیده است اکبر مشدی است. نام واقعی این شخص اکبر مشهدی ملایری بود. هنگامی که وی 20 ساله بود که با ممد ریش آشنا شد و از طریق آشنایان وی توانست به آشپزخانه دربار مظفرالدین شاه راه پیدا کند و تا آخر دوره قاجاریه در دربار بستنی سرو می کرد. بعد از انقراض سلسله قاجاریه، رضا شاه تمامی پرسنل و خدمه دربار از جمله اکبر مشهدی ملایری را از دربار اخراج کرد. اکبر مشهدی ملایری بعد از این واقعه با پولی که در مدت خدمت در دربار جمع کرده بود توانست مغازه بستنی فروشی خود را در حوالی میدان راه آهن با نام بستنی فروشی اکبر مشدی افتتاح کند. وی معتقد بود که بستنی های ایرانی باید کاملا با بستنی های خارجی فرق داشته باشد و ایرانی ها ترجیح می دهند تا در بستنی هایشان خامه، گلاب و زعفران بیشتر از نگهدارنده ها ی دیگر باشد. اکبر مشدی در سن 92 سالگی بر اثر عارضه کلیوی فوت کرد. خبر فوت وی حتی در روزنامه های عراق و پاکستان هم انعکاس یافته بود. یکی از دیپلمات های پاکستانی مقاله ای را برای بزرگداشت اکبر مشدی در روزنامه نوشت.
نظر خود را درباره «طرز تهیه بستنی زعفرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره طرز تهیه بستنی زعفرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.