آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر

آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر

اسکیس یا طراحی سریع با دست،اجمالی از یک منظر یا ساختار یک حجم است که در عین موجز بودن،شامل تمام زوایا،پستی بلندی ها و سایه روشن های آن نیز می باشد و به دست نمی آید مگر با نگاهی دقیق،نافذ و موشکاف.برای طی طریق و رسیدن به قله های موردنظر در اسکیس به طور اعم،و در اینجا برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد به طور اخص،گام هایی را باید پیمود و نکاتی را باید دانست و رعایت کرد که در عین سادگی و سهولت شان،بسیار مهم ،حساس و دقیق می باشند.سوای استعداد و توانایی ذهنی که امری حیاتی برای قدم نهادن به این راه وموفق شدن در آن می باشد،عامل اصلی و مهمتر از آن داشتن اعتماد به نفس بالا به خود و توانایی های خود و بعد در راستای آن ، تمرین ومممارست بسیار و خستگی ناپذیر است ؛زیرا عدم اتکا به نفس ،مانع اقدام و شروع به طراحی می شود و راه،شروع نشده کور و در نطفه خفه میگردد و نداشتن تمرین مدام نیز ادامه مسیر را مشکل و امکان پیشرفت را محدود وکم می کند.
از تجربه ای که در طول سالیان تدریس کسب کرده ام به این نتیجه و دریافت رسیده ام که :
دانشجویان به دلیل عدم آشنایی کافی و نداشتن شناخت صحیح از اسکیس،توانایی پیاده کردن آموخته ها ،اطلاعات و دیدگاه هایی را که در طول تحصیل به دست آورده اند به صورت گرافیکی و علمی روی شیت هایشان نداشتند یا ندارند و دلیل این ناتوانی،ترس و واهمه از سفیدی گسترده و خالی بودن فضای کاغذشان بوده و هست.

بخش اول : تکنیک های راندو

مفهوم خط

خطوط تاثیرات روانی خاص خود را دارند : خط صاف و افقی چشم را نوازش میدهد،خط شکسته و زاویه دار حالت ترس و احتیاط را تداعی می کند،خط مورب حس افتادن و نگرانی و خط مواج حس دریا و حرکت های موجی را تداعی میکند، خط عمودی نگاه را به طرف بالا می برد.

ایجاد هاشور و بافت

با ایجاد هاشورمی توان بافت های مختلفی را ایجاد کرد،بافت و جنسیت اجسام در رنگ آمیزی و ایجاد حجم و چگونگی سایه روشن تاثیر زیادی دارد.

انواع برگ ها

اهمیت به برگ در اسکیس،متناسب با زمان و فضای اسکیس می باشد،می توان برگ ها را با خطوط لرزان و منحنی کشید.

انواع درخت در پلان

در کشیدن پلان درختان از یک مقیاس استفاده نمیکنیم، دو دید در پلان درخت وجود دارد،یکی دید مقطعی که در برش آن تنه و شاخ و برگ دیده می شود و دیگری درختان به شکل چتری و محیطی تجسم می شوند.

انواع درخت 

ابتدا تمرین میکنیم درختان را به صورت محیطی ببینیم،به اشکال و فضاهای خالی میان شاخ و برگ توجه میکنیم ،برای کشیدن شاخه ها از ابتدا تا انتها باید توجه داشته باشیم که هر چه درخت به انتها نزدیک میشوند نازکتر ترسیم میشوند.

نمایش فیگور 

آدم ها در طرح به صورت گروه های کوچک ،عاملی برای نمایش مقیاس طرح می باشند و تصویر آدم علاوه بر پر کردن فضاهای داخلی و محیط به ساختار،جنبه واقعی می بخشد.

آسمان

با ترسیم آسمان مناسب،بنا واضح تر و گویاتر نمایش داده میشود و به نسبت حجم بنا ،نوع خط آسمان را انتخاب می کنیم.

آب

اغلب برای کشیدن آب از خطوط موجی شکل استفاده میکنیم و در موقع کشیدن فواره یا آبشار باید وجود باد را حس کرد و با منحرف ساختن آب و پخش آن این حس را تداعی کرد.

سنگ

به مراحل شکل گیری طرح سنگ توجه کنید و از روی آنها با روند شکل گیری با دقت طراحی کنید،از روی آنها از جهات مختلف طراحی کنید.

کوه

ترسیم کوه نرم با خطوط منحنی در یک جهت میسر میگردد ولی کوه خشن با خطوط شکسته ترسیم می شود.

نشان دادن مصالح

سنگ فرش سطوح در کنا درختان به طور ترکیبی در سایت پلان حائز اهمیت می باشد.

سنگ : اغلب در سنگ فرش های پیاده رو بکار می رود.

آجر : در رنگ بندی های گرم فضای محوطه را گرم و محسوس نشان می دهد.

بافت سنگ فرش

با توجه به نوع رفت و آمد عابران پیاده تعیین می شود : سطوح برجسته برای رمپ ها و اطراف آب نماها ،سطوح ناهموار برای جلب توجه عابران پیاده .

پرسپکتیو

تفاوت انواع پرسپکتیو در حالت قرار گرفتن اشیا یا حالت قرار گرفتن آنها در محیط است.

پرسپکتیو یک نقطه ای :

در فضای پرسپکتیو یک نقطه ای تمام خطوط موازی که از چشم ناظر دور می شوند در یک نقطه دور یکدیگر را قطع میکنند که به آن نقطه گریز می گویند.

پرسپکتیو دو نقطه ای :

این پرسپکتیو دارای دو نقطه گریز می باشد و دو دسته خطوط موازی که از چشم ناظر دور می شوند در دو نقطه گریز به هم می رسند.

ترسیم دیاگرام 

قبل از ترسیم و طراحی معماری ابتدا باید از طریق یک سری دیاگرام،روابط فضاها را پیدا میکنیم ،در دیاگرام ها از علائمی چون دایره و فلش استفاده میکنیم و در ترسیم دیاگرام ها از کل به جز میرسیم.

ترکیب بندی در درختان 

ترکیب بندی درست آن است که هر چیز مکان ویژه و موقعیت هدفمند داشته باشد.

ترکیب چند عنصر محیطی

  • درخت به عنوان پلان اول در ترکیب بندی مطرح شده است.
  • با تاکید نور و ایجاد سایه انعکاس محیط در آب دیده می شود.

بخش دوم : باغ های ایران

توجه به شناخت باغ های ایران به عنوان یک هویت ملی،گام های موفقیت در این روند طراحی می باشد.در باغ های ایران از فضاهای زنده و پویای طبیعت همچون آب،درختان و جایگیری عمارت هایی همچون کوشک ها و نحوه ترکیب و چیدمان آنها در سایت استفاده می شده است.در این بخش نکات مهم باغ های ایران قرار داده شده است تا دانشجویان با پیدا کردن دید عمیق نسبت به این هویت معماری از آنه به نحو مطلوب استفاده نمایند.

 باغ ارم شیراز

نقش آب در منظر

یکی از مشخصه های مهم باغ ایرانی تمایل به آب بوده است و در تمام باغ های ایران از آب به عنوان محور اصلی طراحی استفاده کرده اند .

آبنما
به جوی هایی گفته می شد که برای منظره دادن به آب و جبران خشکی مناطق مورد استفاده قرار می گرفت.

استخر و حوض

در جلوی کوشک اصلی باغ ها معمولا استخری ساخته می شد و شکل این استخرها مربع،مستطیل بوده است.

نهر و جوی

آبها به نهرها و جدول های فرعی جریان پیدا میکند و بر اساس گذر آب و تقسیم بندی باغچه ها محورهای اصلی و فرعی بوجود می آید.

آبخوری

امروزه در پارک ها،آبخوری احداث می شود که همان نقش مکینه را دارد که باید بیرون از پیاده رو جایگزین شود.

نقش درخت در منظر

درخت سرو و نخل درخت های محبوب ایرانیان می باشند ودر گوشه های باغ،درختان توت،مو و انجیر کاشته میشد.

درختان کنار جوی ونهر

در دو طرف جوی مسیر اصلی باغ ،درختان سرو،کاج و شمشاد می کاشتند و در اطراف جوی از درختان بلند استفاده می شد.

درختان خزان پذیر

در بین درختان همیشه سبز،درختان خزان پذیر مورد استفاده قرار می گرفت تا تغییر فصل ها حس شود. 

مفهوم فضا در منظر

فضاها در باغ بر اساس معیارهایی چون مقیاس فضاها و ویژگی های کالبدی امکان پذیر است و فضاهای اصلی باغ مانند سردر خانه،کوشک شاه نشین از فضاهای منظر محسوب می شوند.

کوشک

کوشک همان کیوسک است و آن را در راستای محور اصلی،بنا میکردند و موقعیت از مرکز زمین تا انتها قابل تغییر بوده است .

مبلمان شهری

اثاثیه و تجهیزات خیابانی در هویت بخشیدن به محوطه برای ایجاد یا اصلاح فضاهای شهری کمک موثری می کنند.

فیگور در فضا

در باغ ایرانی انسان جزئی از فضا محسوب می شده است و در باغ ایتالیایی انسان از بالا نظاره گر باغ بوده است.

نقش ساختار زمین در منظر

سازگار ساختن محیط شهر با طراحی از ارکان اصلی طراحی است،در طراحی توجه به ایجاد شرایط آسایش افراد استفاده کننده مهم می باشد و مهمترین عامل اصلی طراحی در زمین توجه به نوع شیب زمین می باشد و اختلاف سطح ها در زمین های شیب دار با پلکان و رمپ به یکدیگر متصل می شوند.

همجواری زمین با آب های ساکن

در طراحی زمین های منتهی به آب های ساکن توجه به پوشش گیاهی اهمیت پیدا می کند و هر چه عمق آب بیشتر باشد ،گیاهان ظریفتر می شوند.بخش سوم : گام های طراحی
در این روند آموزشی ،توجه به شناخت عناصر و قوانین مهم اولیه در طراحی ،مد نظر مولف است و مولف این روش آموزش طراحی را در ۱۱ گام یا بخش زیر به طور گرافیکی آموزش داده و تحلیل می کند.

اقلیم

  • تجزیه تحلیل مکان طراحی
  • ترسیم دیاگرامی فضاها
  • هندسه در طراحی سایت
  • خط آسمان
  • استفاده از عناصر محیطی در طرح
  • انتخاب دید مناسب برای پرسپکتیو
  • تعیین جایگاه پرسپکتیو
  • توجه به جزییات در طراحی
  • ترکیب بندی 
  • توجه به دسترسی ها

اقلیم

در طراحی اقلیمی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است : توجه به باد مزاحم،تابش نورخورشید برای جذب انرژی،تهویه طبیعی،گیاهان

تجزیه تحلیل مکان طراحی

در طراحی منظر سعی می کنیم مکانی که قرار است آن را طراحی کنیم خوب بشناسیم و باید توجه داشته باشیم که بهترین دید را در راس طراحی قرار دهیم،پرداختن به محیط اطراف سایت خیلی

مهم می باشد و نباید طراحی را محدود به سایت کنیم.

ترسیم دیاگرامی فضاها

مرحله بعد دیاگرام ها را رسم می کنیم و فضاهای مثبت ومنفی را در طرح مشخص میکنیم.

لکه گذاری را شروع میکنیم و بر حسب اهمیت هر فضا،لکه های کوچکتر و بزرگتر ترسیم می شوند.

روابط و عملکردهای موجود در سایت را مشخص می کنیم.

اهمیت فضاها را طبق دیدهای مهم در منظر،اولویت بندی می کنیم.

هندسه در طراحی سایت

محورهای اصلی و فرعی با درک هندسه در سایت تفکیک می شوند و پس از درک هندسه سایت حتی عناصر محیط مثل درختان و سنگ فرش ها طبق یک هندسه پیش می روند.

خط آسمان

در تلفیق سایت با نما توجه به خط آسمان بسیار مهم می باشد و به بیننده کمک میکند تا از مقیاس بنا برداشتی متعادل داشته باشد.

استفاده از عناصر اصلی منظر در طرح

باید از عناصر منظر به دقت استفاده کرد تا هریک از فضاها پاسخگوی عملکرد خود باشند و یک مقطع جزیی می تواند اهمیت به اختلاف سطح در طراحی را به وضوح نشان دهد.

انتخاب دید مناسب برای پرسپکتیو 

نوع پرسپکتیوها در طراحی منظر به نسبت بیان موضوع انتخاب می شوند،دید پرنده برای نشان دادن دید سایت بکار می رود که با آن میتوان سایت مجموعه را به زیبایی نشان داد .


تعیین جایگاه پرسپکتیو یک نقطه ای در منظر

در ترسیم پرسپکتیو یک نقطه ای انتخاب مناسب ترین دید،اصلی ترین گام برای رسم پرسپکتیو می باشد ودید ناظر در ترسیم این نوع پرسپکتیو حائز اهمیت است و از پرسپکتیو یک نقطه ای برای نشان دادن فضاهای داخل در محوطه ها استفاده می کنیم .

توجه به جزییات در طراحی

مقیاس و تناسب در طراحی منظر بسیار مهم می باشد و همیشه باید توجه داشته باشیم که برای انسان طراحی میکنیم،بنابراین مقیاس انسانی برایمان مهم می باشد.

جزییات اجرای پله در محوطه

  • پله گرانیت
  • پله سنگی یا بتنی
  • جزییات هدایت آب

ترسیم جزییات هدایت آب می تواند به ما در اجرای طرح کمک کند،در گذشته آب قنات ها به صورت زیر هدایت می شدند و به حوض اصلی شهر انتقال پیدا می کنند.

جزییات فضای پیرامون درخت در پارک

توجه داشته باشیم که همیشه شیب مجاز برای هدایت آب باران در نظر می گیریم.

ترکیب بندی

هر یک از المان های موجود در سایت در شکل گیری کلیت طرح موثر می باشند،نتیجه ترکیب بندی؛وحدت نظم و هماهنگی چشم نواز می باشد.
قوانین خاصی برای کسب مهارت وجود ندارد فقط توجه به چند اصل زیر حائز اهمیت است :چهارچوب و قالب طرح،شکل زمینه،توجه به شکل و سنگینی کار،استفاده از تغییر مقیاس و توجه به تنالیته رنگی.

عوامل موثر در ایجاد ترکیب بندی مناسب تصویر صفحه عبارتند از :

  • مرکز ثقل در بالا
  • ایجاد ریتم و حرکت در سایت
  • حرکت با خطوط منحنی آزاد در آب
  • ترکیب بندی سایت با چهارچوب محدود کننده خطی
  • به دلیل کشیدگی طولی سایت با کادر خطی چهارگوش این کشیدگی را محدود کرده ایم.
  • استفاده از المان هایی که دارای ریتم هستند.

حرکت و ریتم در کادر

  • مرکز ثقل در سمت راست شیت قرار دارد.
  • استفاده از کادر خطی برای تاکید به شیت
  • تعیین محور اصلی و تاکید بر آن
  • استفاده از کادر خطی برای محدود کردن سایت
  • نشان دادن دسترسی ها با فلش های گرافیکی
  • قرار دادن مرکز ثقل و سنگینی در پایین شیت
  • هماهنگی خطوط فضای سبز با فضای معماری

توجه به دسترسی ها در سایت

  • استفاده از اصل شکل زمینه 
  • استفاده از کادر خطی
  • استفاده تغییر مقیاس 
  • استفاده از المان های هماهنگ از لحاظ فرم .

پلان و پرسپکتیو

  • استفاده از المان طراحی
  • قرار دادن مرکز ثقل در قسمت بالای شیت
  • تاکید به حجم با تاکید به تنالیته رنگی و کنتراست رنگی
  • حس پوییایی و حرکت حجم به سمت بیرون شیت
  • شیت بندی مناسب

  • با قراردادن سایت به عنوان پس زمینه به یک ترکیب مناسب در چیدمان پلان و حجم رسیده ایم .

     

 

  • با ایجاد کنتراست شیت از لحاظ رنگی به تعادل رسیده است
  • ترکیب بندی بر اساس درجه بندی سایه روشن،سایز و موقعیت عناصر نسبت به اهمیت و الویت عناصر موجود در طرح شکل می گیرند.
  • ترکیب بندی متبحرانه با دو عنصر نما و سایت طرح
  • ترکیب بندی شیت زیر شعاعی می باشد.
  • مرکز ثقل از طریق کنتراست در شیت به تعادل رسیده است.
  • ترکیب بندی قوی و استادانه شیت با نما ،پرسپکتیو و سایت پلان تکمیل شده است .
5/5 ( 1 نظر )


نیازمندی های مرتبط

لطفاً هنگام تماس اعلام نمایید که در آسمونی شماره تلفن را دیده اید

نظر خودتان را ارسال کنید