ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا ثبت نام لاتاری آمریکا کلیک کنید !

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

نقاشی‌های انتزاعی و آبستره سرشار از رنگ، اشکال و طرح‌هایی هستند که لزوما شبیه به هیچ چیز نیستند و کمتر به شی مشخصی در دنیای واقعی شباهت دارند.

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

آسمونی : هنر مجرد، یا هنر انتزاعی (آبستره) به هنری اطلاق می‌شود که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و فقط از رنگ و فرم های تمثیلی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد. این اصطلاح معمولاً درمقابل هنر فیگوراتیو استفاده می‌شود و در معنای وسیعش می‌تواند به هر نوع هنری اطلاق شود که اشیا و رخدادهای قابل شناخت را بازنمایی نمی‌کنند، ولی عموماً به آن گونه از آفرینش‌های هنر مدرن اطلاق می‌گردد که از هر گونه تقلید طبیعت یا شبیه‌سازی آن، به مفهوم مرسوم آن در هنر اروپایی، روی می‌گردانند.

تاریخچه هنر انتزاعی

در ابتدای قرن بیستم این واژه بیشتر برای مکاتب هنری چون کوبیسم و فوتوریسم بکار می‌رفت چراکه در اینگونه مکاتب طبیعت در صورت های ساده یا مبالغه شده – تنها تصوری از موضوع طبیعی اصلی – بیان می‌شد. در نقاشی های این گونه سبک ها هدف عموماً ضبط و روایت حقیقت اشیاء بود نه لزوما شکل ظاهری آنها. به گفتهٔ مورخان هنر مدرن، کاندینسکی نخستین نقاشی است که حدود سال ۱۹۱۰ نخستین نقاشی کاملاً غیر-بازنما را عرضه کرده است، و از آن پس، هنر انتزاعی مدرن در بسیاری از جنبش‌ها و مکاتب هنری مختلف پرورانده شده است.

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

تجریدگرایی هنر انتزاعی

تجریدگرایی به رعایت اصول و جنبه‌های عملی تجرید به منظور هر چه ساده‌تر کردن اثر هنری از یک سو، و هر چه گویاتر و غنی‌تر کردن زبان و بیان آن از سوی دیگر، اطلاق می‌شود. در حوزه هنرها و ادبیات فارسی تجرید را اغلب ایجاز نامیده‌اند.

آثار سعدی و حافظ از نمونه‌های برجستهٔ تجریدگرایی و اصالت ایجاز در ادبیات کهن فارسی به حساب می‌آید.

نقاشی‌های انتزاعی و آبستره سرشار از رنگ، اشکال و طرح‌هایی هستند که لزوما شبیه به هیچ چیز نیستند و کمتر به شی مشخصی در دنیای واقعی شباهت دارند. گرچه می‌توانند نمایانگر شی‌ای در دنیای واقعی باشند، اما این اشیا به گونه‌ای تحریف شده‌ و تغییر شکل داده‌ اما تغییر ماهیت نداده‌اند. هدف اصلی یک نقاشی رنگ روغن آبستره این است که از کیفیت فرمی برای برتری جستن از بازنمایی فرم هنری استفاده کند. در نگاه اول کشیدن نقاشی‌های آبستره در نظر بسیاری سهل و ممتنع است در حالی‌که انرژی و وقت زیادی برای آفرینش آن‌ها صرف شده است. هنر انتزاعی به به نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی گفته می‌شود که اشیایی را به تصویر می‌کشند که در دنیای واقعی یافت نمی‌شوند. این نوع از هنر شامل هیاکل، رنگ‌ها و حتی فرایند خلق اثر هنری نیز می‌شود. تشخیص هنر آبسترۀ مدرن به دلیل چشم‌نواز و جذاب بودن آسان است و باعث می‌شود در میان سایر سبک‌های هنری متمایز باشد.

درواقع هنر انتزاعی از خط، شکل و رنگ استفاده می‌کند تا پرتره‌هایی از چیزهایی را که مستقیما از نمایه‌های تصویری معمول از چیزها در دنیای واقعی مستقل هستند، بسازد. در طول سال‌های زیادی هنرمندان انتزاعی متعددی بوده‌اند که آثار هنری را ایجاد کرده‌اند که واقعا الهام‌بخش هستند. هنر انتزاعی می‌تواند شامل نقاشی، مجسمه‌سازی، و دیگر اشکال هنری باشد. هر شکل از هنر انتزاعی داستان خود را بازگو می‌کند و می‌تواند با روش‌های مختلفی، بسته به اینکه چه‌کسی به‌دنبال آن است، رمزگشایی شود.

اکنون هر فرد معمولی در بازدید از یک گالری می‌تواند هنر انتزاعی را در میان سایر آثار به نمایش درآمده تشخیص دهد. این امر به این دلیل آسان است که نقاشی‌های آبستره با جلوه‌ای تعمدی از رنگ‌ها، خطوط و نمادهای تصویری خلق می‌شوند و در میان سایر آثار جذابیت بیشتری دارند و چشمگیر و مشخصند.

نقاشی‌های آبستره تفاسیری جدی می‌توانند با خود داشته باشند، آنها چیزی که در ظاهر به نظر می‌‌رسند نیستند، بنابراین نباید با ظاهرشان قضاوت شوند. جادوی این نقاشی‌ها در پشت ظاهرساده‌شان نهفته است؛ جایی که خودشان را در چشم کسانی که به آن نگاه می‌کنند نمایان می‌سازند.

هنر آبستره ممکن است در کسی احساسات عمیق برانگیزد در حالی که فرد دیگری با رواقی‌‎گری به آن خیره شود. واکنش به این نقاشی‌ها به اندازه خودشان گونه‌گون است. آبستره نوعی از هنر است که ببینده را با بی‌همتایی و خاص بودنش میخکوب نگه می‌دارد.

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

زیبایی شناسی نقاشی آبستره

نقاشی آبستره برشی نازک، جزئی و کامل است از نمایش دنیای طبیعی اما از روایتی مختص به نقطۀ دید هنرمند. هدف اصلی آن انتقال احساسات و عواطف بدون تکیه بر محیط است و به مخاطبان هنر می‌آموزد تا دخالتی در برداشت خود از اثر هنری نداشته‌باشند.

به هنر آبستره به عنوان تصاویری که روح را تغذیه می‌کنند اشاره شده‌است. این سبک از هنر، برخلاف سایر مکاتب، از به تصویرکشیدن هر چیزی در دنیای طبیعی کاملا اجتناب می‌کند. بدین منظور که یک نقاشی زمانی کاملا انتزاعی محسوب می‌شود که در مبهم‌ترین و تحریف‌شده‌ترین شکل، که به شی قابل تشخیصی در دنیای واقعی شباهتی نداشته باشد.

با وجود این ویژگی نقاشی‌های انتزاعی بعضی اوقات می‌توانند نمایندۀ اشیا دنیای واقعی باشند اما نه به‌صورت معمول بلکه در شکل‌های تحریف شده و نامعمول. در ظاهر بسیاری از نقاشی‌های رنگ روغن انتزاعی به‌راحتی قابل کشیدن هستند اما در حقیقت تلاش و کار فراوانی برای خلق یک اثر زیبای رنگ روغن انتزاعی لازم است.

تفاوت اصلی نقاشی انتزاعی یا آبستره با نقاشی‌های دیگر در این است که هر مخاطب با توجه به نوع شخصیت و روحیه‌ای که دارد از آن برداشت متفاوت می‌کند. هدف اصلی این نوع هنر به تصویر کشیدن طبیعت و محیط پیرامون نیست بلکه نفوذ به عمق فکر و احساس بیننده بوده است و بیننده از اینکه این فرصت به وی داده شده است تا بتواند نتیجه‌گیری منحصر‌به فرد‌ خود را از تصویر بیان کند احساس رضایت می‌کند، گویی خود، خالق اثر بوده است.

اگر بگوییم نقاشی آبستره غذای روح است اغراق نکرده‌ایم؛ در این نوع هنر، برخلاف سایرشکل‌های هنری، هیچ‌گونه تصویربرداری از طبیعت و محیط اطراف صورت نگرفته است تا روح بیننده بتواند با آن ارتباط عمیق برقرار کند. بیننده برای اینکه بتواند این نوع تصاویر را درک بکند باید به دقت نگاه کرده و عمیق بیندیشد تا بتواند ارتباطی که می‌خواهد را برقرار کند و همین موضوع باعث می‌شود این ارتباط عمیق باشد. یکی از ویژگی‌های اصلی این نوع نقاشی، نامفهوم و غیرعادی بودن آن است. این نوع تصاویر شاید هیچ شباهتی به دنیای عادی نداشته باشند.

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

معرفی سبک نقاشی آبستره (انتزاعی)

نقاشی‌های انتزاعی (آبستره) مشهور

در هنر غرب، نقاشی انتزاعی در خالص‌ترین شکل آن هیچ شیء قابل شناسایی ندارند. بسیاری از هنرمندان معروف در قرن بیستم خود را از طریق نقاشی های انتزاعی بیان کردند که راه آنها رابه سمت مفاهیم ماورایی هموار کرده است. آنها تکنیک های مختلف نقاشی و سبک ها را دارند که توسط آنها یک دنیای کاملا جدید را برای هنرهای زیبا ایجاد می­کنند. در اینجا برخی از معروف‌ترین نقاشی‌هایی که می‌تواند هر شخصی را وادار به تحسین هنر در حقیقی‌ترین مفهوم آن بنماید، آورده شده است.

“مربع سیاه” (1915) “کازیمیر مالویچ” یک اثر هنری را به وجود آورد که هنر انتزاعی را وارد بعدی جدید کرد. ‘مربع سیاه’ اولین کار “سوپره‌ماتیست” مالویچ است. نقاشی تصویری نهایی از انتزاع خالص است. از طریق مربع سیاه در یک زمینه سفید، هنرمند با بینندگان در مورد رایج‌ترین احساس انسانی ارتباط برقرار می‌کند.

“ترکیب هشتم”، این قطعه معروف هنری در سال 1923 توسط واسیلی کاندینسکی نقاشی شده است. نقاشی با استفاده از اشکال، رنگ‌ها و خطوط با جهان ارتباط برقرار می‌کند. در این بخش نیز هیچ عنصر نمایشی وجود ندارد که قابل رویت باشد.
“Dantrolene” که یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های انتزاعی معاصر است که می‌تواند از بسیاری از هنرهای حال حاضر در فروش پیشی بگیرد. این اثر توسط دامین هرست در سال 1994 نقاشی شده است. بازدیدکنندگان توسط رنگ‌هایی که در نقاشی به تصویر کشیده شده‌اند، شگفت‌زده می‌شوند. آنها تصاویر عمیق‌تری را که ذهن آنها مجبور به ایجاد است، جستجو می­کنند. در پایان، احساسات و نظرهای بی‌پایانی از این نقاشی استخراج می‌شود.

“Les Demoiselles d’Avignon” پابلو پیکاسو این نقاشی را در سال 1907 به‌طرز شگفت‌انگیزی خلق کرده است. این نقاشی، چهار زن را در یک مجتمع پرورش می‌دهد که کاملا انتزاعی نیست. این فقدان انتزاع، دلیلی بر جدایی نقاشی از فهرست معروف‌ترین نقاشی های انتزاعی نیست.

“شماره 1” (1950) جکسون پولاک نقاش آبسترۀ قرن بیستم، خالق شاهکاری است که به عنوان “عصارۀ اسطوخدوس” نیز شناخته می‌شود. این نقاشی معروف مقدمه‌ای بر جنبش اکسپرسیونیسم و همچنین بازتاب نقاشی عمل‌گرا است. نقاشی‌های انتزاعی از این دست منحصربه‌فرد هستند زیرا اعمال هنرمند، نقاط قوت و انرژی در هنر می‌تواند منعکس شود.

” منِ زن” این نقاشی توسط ویلم دِکونینگ است و به حدی از احساسات سرشار است که می تواند کل گالری هنری را پر کند. اثر الهام‌بخش وی “شهر نیویورک” می باشد که تاثیرش در آثار وی مشهود است. با این حال، برخلاف عنوان نقاشی، جذابیت اصلی این اثر، تصویر دردناک و عصبانی یک زن انتزاعی است.

0/5 ( 0 نظر )


دیدگاه های این مطلب

  1. نویسنده دیدگاه: samira
    03 مرداد 1398

    هنر جالبه این آبستره و رزین.این روزا هم خیلی پردرآمد شده

نظر خودتان را ارسال کنید