نقاشی مدرن چیست؟

پست مدرن و فلسفه آن

پست مدرن به مجموعه پیچیده ای از واكنش هایی مربوط می شود كه در قبال فسلفه مدرن و پیش فرض های آن صورت گرفته اند، بدون آن كه در اصول عقاید اساسی كمترین توافقی بین آنها وجود داشته باشد. فلسفه پست مدرن اساسا به معارضه با شالوده گرایی مورد اعتقاد مشترك فلاسفه برجسته قرون شانزده، هفده و هجدهم میلادی همان پیش فرض هایی هستند كه باید مردود شناخته شده و كنار گذارده شوند.

به عقیده نیچه،هایدگر، فوكو و ژاك دریدا قدمت این قبیل پیش فرض های مردود به قدمت متافیزیك بوده و تجسم عینی آن را به بهترین وجه شاید بتوان در دیدگاه افلاطون مشاهده كرد.ژان- فرانسوا لیوتار حتی از این هم فراتر و فلسفه پست مدرن را مقدم بر فلسفه مدرن می داند، به این معنا كه پیش فرض های فلسفه مدرنیسم از مشربی نشات می گیرند كه عقاید بیان نشده پیشینی آن پست مدرن محسوب می شوند.

لذا فلسفه پست مدرن را با توجه به آنچه گفته شد در بهترین وجه به مثابه مفهوم خوشهٔ پیچیده ای تلقی می شود كه شامل عناصر زیر است؛ دیدگاهی ضد (یا پسا) معرفت شناختی، موضعی ضد ماهیت گرایی؛ ضدیت با واقع گرایی؛ ضدیت با شالوده گرایی؛ مخالفت با برهان های استعلایی و مواضع استعلایی، نفی تصویر موجود از شناخت به مثابه بازنمایی دقیق؛ نفی حقیقت به مثابه متناظر یا مطابق با واقعیت؛ نفی نظریه توصیفات كلی؛ نفی واژگان نهایی، یعنی نفی اصول؛ قواعد، تمایزات و مقولاتی كه بی هیچ قید و شراطی برای تمامی زمان ها، اشخاص و مكان ها الزام آور و قطعی تلقی می شوند.

و نوعی سوء ظن یا بدگمانی نسبت به فرا روایت ها به ویژه فراروایت هایی كه شاید بهترین تجسم آن را بتوان در ماتریسم دیالكتیك یافت. فلسفه پست مدرن همچنین توصیف و طرح ویژگی های این صورت غذای (منو) جریانات معارض در شكل نسبیت گرایی، شكاكیت یانیهیلیسم را نیز رد می كند. همینطور رویای سنتی نظام تثبیتی كامل، یكه و بسته ای را كه اساسا از سوی جریانات معارض دو قطبی‌(دوگانه) تغذیه می شود، رد می كند.

علاوه بر این مضامین زیر را نیز غالبا می توان در اندیشه پست مدرن یافت: انتقاد از بی طرفی و استقلال عقل، من جمله تاكید بر ماهیت یا سرشت تاریخی، قوم مدارانه و قویا تقسیم بندی شده آن؛ مفهوم ساخت اجتماعی تصاویر دنیای واژگانی؛ گرایش به قبول تاریخ گرایی انتقاد از هرگونه تعارض یا تخالف غایی بین معرفت شناسی و جامعه شناسی شناخت؛ از هم گسیختگی سوژه مستقل با تاكید بر جایگاه صرفا تاریخی تقسیم كار در فرایند تحصیل و تولید شناخت؛ و نوعی دوگانگی درباره روشنگری و ایدئولوژی آن.

هنر پست مدرن

نقاشی چون مجسمه سازی، ابزاری سنتی است كه نمی تواند با پست مدرنیسم، هماهنگ شود. به واقع، آن چه در نقاشی پست مدرن می گذرد، مدرنیسم متاخر در لباس مبدل است. در هیچ یك از این اتفاقات هنی مرز مشخصی بین این دو وجود ندارد. نقاشی پست مدرن، تا آن جا كه اصولا بتوان موجودیتی برای آن قائل شد، پیامد مفهوم گرایی، هنر پاپ و نو اكسپرسیونیسم است. با این حال در یك جنبه اساسی با آن ها تفاوت دارد. در این جا نقاشی شبیه متنی ساختار شكنش ده عمل می كند كه پر شده از مفهوم، همواره عاری از هر چیزی است كه بر گزینیم مگر از طریق مشاركتی آزاد توسط پیش دانسته های مان تجربه اش كنیم.

چگونه نقاشی این سان تهی از محتوا شد؟ پاسخ این است كه ابزارهای سنتی، چون تمثیل و كنایه، نیازمند فرهنگی مشتركند و این در عصر پست مدرن به سختی امكان پذیر است. زیرا بر خلاف مفهوم دهكده جهانی تمدن ما اینك بیش از هر زمان دیگری قطعه قطعه شده است. به علاوه ساختار شكنی مرگ هنرمند و موضوع اثر را به عنوان ردپاهای بی فایدهٔ او مانیسم اعلان می كند. بدین سان معنی را پوچ و بی اثر می داند. بحث كردن و پی بردن به مفاد باب روز شده و شناساندن اصول نخستین هر دوی آن ها غیر ضروری است و خارج از موضوع است. شاید بزرگترین تحول در جهان پست- مدرن سیاست جدید درهای باز باشد. و این تنها گرایش به ناسازگاری موجد خویش نیست.

بلكه تایید نوینی بر حقوق اقلیتها و دیگری بودن است. جنبش زنان نمونه بارزی از جنبش های فراوان پست مدرن است كه در دهه شصت به وجود آمد تا قدرت سیاسی شناخته شده ای در دهه هفتاد باشد. اما هیچ جنبشی به تنهایی معرف این تحول فراگیر نمی باشد. اگر دهكده جهانی این بیداری را پدید آورده است كه افراد متعلق به اقلیت های به هم وابسته باشند، به رسمیت شناختن تفاوت ها آغاز شده است و در بافت مركزی شهرها یك باور زندگی كن و بگذار زندگی كند سایه افكنده است و این تا زمانی است كه كسی كارش را از دست ندهد.

همچنین اینك برخورد گسترده تری با تضاد میان جهان بینی های متفاوت وجود دارد. باور مدرنیسم در هسته اش اغلب انحصار گرا بوده و می كوشید كثرت گرایی مذاق- فرهنگ های ناپیوسته را در یك حساسیت و دیدگاه خاص نسبت به تاریخ بگنجاند. دست پرورده های نمادین آن اینها هستند: كارخانه، خیابان ششم نیویورك، موزه هنر مدرن، كارخانه فورد موتور، تاریخ مستقیم الخط هنر مدرن از امپرسیونسم تا اكسپرسیونیسم انتزاعی، فلسفه های واقع بینی و مثبت گرایی منطقی و بالاتر از همه تاكید بر رشد مداوم اقتصاد به هر بهایی كه باشد. در نهایت مدرنیسم باور امروزی گردانیدن بود و این اعتقاد تا آن جا ادامه یافت كه آرمان فاستوس را بهترین مغزها و كسانی كه قدرت بیشتری داشتند، به طور جدی دنبال نمودند.

0/5 ( 0 نظر )


دیدگاه های این مطلب

  1. نویسنده دیدگاه: فریبا
    08 خرداد 1394

    عاشق این سبک نقاشی ام.واقعا عالی بودن هم نقاشیها هم مطالب.ممنونم.

  2. نویسنده دیدگاه: مجید
    15 فروردین 1394

    سلام.اینکه شمادغدغه ی علم و هنر دارید بسیارعالیست.ولی ای کاش مطالب را اندکی ساده ترو روانتربیان میفرمودید.سپاسگزارم.

  3. نویسنده دیدگاه: سارا
    22 دی 1393

    واقعا عالی من خودم نقاشی مدرن میکشم

  4. نویسنده دیدگاه: فردین الماسی
    09 آذر 1393

    لذت بردم و یاد گرفتم از اینکه چیزهای خوب به ما نشان می دهید و می آموزید از شما مچکرم . برایتان احترام زیادی قائلم . درود بر شما

  5. نویسنده دیدگاه: پلیس
    14 آبان 1393

    آخه دزد من که دیدم نقاشیا مال خودت نیست

  6. نویسنده دیدگاه: سونیا گفته
    24 مرداد 1393

    خیلی نقاشی های مدرنت زیبا بود

  7. نویسنده دیدگاه: احسان
    23 تیر 1393

    عالللللللللللللللللللللللللللی

  8. نویسنده دیدگاه: سودا
    30 اردیبهشت 1393

    جالب وقشتگ بود واز نظر من خیلی قشنگ کشبده شده بود البته من خودم هم نقاشی کار می کنم وبه این مدل نقاشی الاقه دارم

  9. نویسنده دیدگاه: zari
    29 اسفند 1392

    من خیلی از این سبک نقاشی لذت بردم میشه ان نقاشی که یکی پیانو میزنه یکی تار با کیفیت خوبشو برام ایمیل کنید میخوام به اندازه بزرگ برای خودم چاپش کنم .عیدتونم مبارک امیدوارم سال خوبی داشته باشید.

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      29 اسفند 1392

      متشکریم از شما، با توجه به اختصاصی بودن کارها، در این خصوص با شما مکاتبه خواهیم نمود

  10. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    07 اسفند 1392

    واقغاخوببودن لذتبردم

  11. نویسنده دیدگاه: رعنا
    27 دی 1392

    خیلی رمانتیکند . خوشحال میشم نقاشیهای زیبا ورویایی برام ایمیل کنید باسپاس از شما دوستان همیشه آسمونی

    • نویسنده دیدگاه: ناشناس
      19 آذر 1393

      سلام

    • نویسنده دیدگاه: ناشناس
      19 آذر 1393

      سلام خوبی

    • نویسنده دیدگاه: ناشناس
      19 آذر 1393

      سلام خوبی

  12. نویسنده دیدگاه: ارش
    05 آذر 1392

    خیلی خو ب بود
    کار ها خیلی گرافیکی بودن

  13. نویسنده دیدگاه: negin
    20 آبان 1392

    واقعا مممممممممممحشره 😀 😀 😀

  14. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    14 آبان 1392

    خیلی ب 😛

  15. نویسنده دیدگاه: urara
    05 آبان 1392

    عالیییییییییییییییییییییییییییییی!

  16. نویسنده دیدگاه: فاطیما
    10 مهر 1392

    منم اهل هنرم ولی اینا واقعا بیوتی اند : 😉

  17. نویسنده دیدگاه: سارا
    05 مهر 1392

    خیلی خوشگلن مرسیییییییییییییییییییییییییییی
    😛 😛

  18. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    02 مهر 1392

    دوزدی از یک وب سایت خیلی خیلی بده آقایا خانوم مدید ➡

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      03 مهر 1392

      شمایی که با اسم ناشناس وارد میشید و نظر میدین ، لطفا قبلش تحقیق کنید و تهمت نزنید

  19. نویسنده دیدگاه: ساحل
    27 شهریور 1392

    نقاشی مدرن نشان دهنده احساس قشنگ 🙂 واندیشه خلاق 🙂 وذهنی وسیع 🙂 است که رنگ ونوآوری والقاء یک موضوع وترکیب چندین تصویر واستفاده از اشکال هندسی همانطور که ازتصویرهادیده میشودبسیارزیبا وپیچیده هستش وبینده را تا مدتها غرق در تصاویرمیکند وبیننده مثل معمایی به دنبال دریافت پیام ذهنی نقاش درکنار یافتن تصاویر مختلف می باشدبسیارعالی 🙂 بودممنونم 🙂 😉

  20. نویسنده دیدگاه: ریحانه
    13 شهریور 1392

    :))))))
    خیییییییییییییییییییییییییییییلی قشنگه
    منم اهل هنرم دست نقاشاشون دردنکنه
    خیلی سختن!!!

  21. نویسنده دیدگاه: ami
    12 شهریور 1392

    man naghashi classic mikesham
    modern ta hala nakeshidam..sabkesh niaz b class dare??
    sakht b nazar mirese

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      12 شهریور 1392

      بهتره امتحان کنید

    • نویسنده دیدگاه: پریسا
      17 آبان 1392

      من سالهاست که نقاشی میکشم.البته رئال(واقع گرائی)ولی از اونجایی که گالریها نقاشی مدرن رو میپذیرن جدیدن به نقاشی مدرن رو آوردم واعتراف میکنم که از لحاظ سرعت وعدم پایبندی به اصول واز این جهت که هیجانات درونی به راحتی به تصویر کشیده میشن این سبک نقاشی به خصوص امپرسیونیسم بسیار جالب وزیباست.با تشکر از شما

  22. نویسنده دیدگاه: yaas
    01 شهریور 1392

    وای من عاشق نقاشیم…مخصوصا این سبک پرطرفدار

  23. نویسنده دیدگاه: هیرا
    31 مرداد 1392

    واقعا زیبا بود مخصوصا تصویر اخر ک انگار غم خیلی زیادی درش نهفته بود . متشکرم

  24. نویسنده دیدگاه: زري
    31 مرداد 1392

    كاش مفهوم نقاشي هارو مي نوشتيد (هفتمي)
    آسمونی جونم جوابمو نمیدی یه کوچولو ضروریه.قربونت من که میدونم زودی جوابمو میدی…

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      31 مرداد 1392

      تصویر مورد نظرتان هنر مجرد یا هنر انتزاعی (آبستره) است که هیچ صورت یا شکل طبیعی در جهان در آن قابل شناسایی نیست و فقط از رنگ و فرم‌های تمثیلی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد.

      همین تصویر را آقای اکبر رفیعی به شکل دیگر و با قرار دادن چهره انسان نقاشی نموده اند

  25. نویسنده دیدگاه: ساحل
    25 مرداد 1392

    تصاویر بسیارزیبایی بودممنون

  26. نویسنده دیدگاه: ریحان
    25 مرداد 1392

    زیبا بود توش از رنگای شادی استفاده شده بود

  27. نویسنده دیدگاه: محمد امین زرگر
    19 مرداد 1392

    خوب دوست دارم اماکاش تصاویر بیشتر بود.

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      19 مرداد 1392

      چشم تصاویر را بیشتر می کنیم

  28. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    06 مرداد 1392

    حرف ندارهههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  29. نویسنده دیدگاه: ملیحه
    19 بهمن 1391

    دلم می خواهد بفهمم ولی نمیفهممش

  30. نویسنده دیدگاه: sahra
    04 بهمن 1391

    عالی است

نظر خودتان را ارسال کنید