زمان مطالعه: 4 دقیقه
9 عادت مخرب روانی که به راحتی متوجهشان نمیشویم!

9 عادت مخرب روانی که به راحتی متوجهشان نمیشویم!

تمام این خصوصیات به نظر کوچک و فاقد اهمیت هستند، اما به مرور زمان ممکن است مشکلات جدی در سلامت روان شما به وجود آورند!

همه ما شخصیت های متفاوتی داریم و در بازه هایی از زمان نیز ممکن است حس کنیم که خودمان نیستیم، یا وضعیت روحی مناسبی نداریم اما نتوانیم دلیل این موضوع را بیابیم. به گزارش آسمونی، این موضوع طبیعی است که گاهی وقت ها چنین وضعیتی داشته باشیم. اما برای سلامت روان باید بتوانیم دلایل ناراحتی های روحی به ظاهر بی دلیل خود را شناسایی و رفع کنیم. و خبر خوب این که شناسایی علل افسردگی خیلی وقت ها ساده تر از آن است که فکر میکردیم! در زیر لیست 9 تایی از عادات نامناسب که به مرور منجر به افسردگی میشوند را شرح خواهیم داد.

کمال گرایی

اینکه در تلاش برای رسیدن به بهترین نتیجه باشیم بی شک عادت روانی سالمی است، بسیار مهم است که شما تمام سعیتان را برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید. اینکه هر وظیفه ای که به عهده دارید را به نحو احسن انجام دهید میتواند اکثر مواقع باعث موفقیت شود. اما اینکه بخواهید بهترین باشید ممکن است تلاش های شما را بی ارزش نشان دهد.

روانشناسان معتقدند کمال گرایی مثبت و کمال گرایی منفی وجود دارد. کمالگرایی مثبت به شما کمک میکند که تمام تلاشتان را بکنید تا به هدفتان برسید و نتیجه ای کمتر از آنچه استحقاقش را دارید نصیبتان نشود. عاداتی که این دسته از کمالگراها دارند شامل درنظر گرفتن اهداف واقع گرایانه، عدم توجه افراطی به اشتباهات، آگاهی از اینکه هر اشتباه فرصتی برای رشد است، کنترل استرس و اضطراب و لذت یکسان از تلاش و نتیجه تلاش است.

اما عادات کمالگرایان منفی شامل اهداف بیش از حد بزرگ است که رسیدن به آنها (دست کم در یک بازه زمانی مشخص) غیرممکن است. ناراحتی و نارضایتی با هر نتیجه ای که شبیه به تصورات و انتظاراتشان نیست، تفکر منفی نسب به نتایج و احساس بی ارزشی در صورت ارتکاب به اشتباه نیز ممکن است برای این دسته رخ بدهد. تحقیقات روانشناسی نشان میدهد که کمالگرای منفی هم خودش و هم دیگران را تحت فشار میگذارد، استرس و غم ایجاد میکند، از ارتکاب به اشتباه میترسد، با همه چیز ناهماهنگ است، نامطمئن است، و از قضاوت دیگران واهمه دارد.

حالات بدنی نامناسب مانند قوز کردن

کمالگرایی
کمالگرایی

همین که صاف بنشینید در حالت روحی شما تاثیر خواهد گذاشت و سرحال تر میشوید. و اگر از قبل مبتلا به افسردگی خفیف باشید دیگر شدت پیدا نخواهد کرد؛ چرا؟ از نظر روانشناسی و فیزیولوژی ثابت شده که صاف نشستن و به ظور کلی حالات دیگر بدن روی روان انسان اثرگذاری بالایی دارد.

احساس گناه

احساس گناه در هر شخصی باعث میشود شخص از انجام محدد آن عمل سر باز زند. اما روانشناسان میگویند همین موضوع نیز حدی دارد!

احساس گناه معمولا از کودکی شروع میشود و شکل میگیرد. به طور مثال وقتی مادرتان به شما گفت "بشقابت را تمیز کن و تمام غذایت را بخور، کلی بچه فقیر همین غذا را ندارند!" چه حسی داشتید؟ با رشد ذهن و افزایش سن، احساس گناه نیز به موازات رشد میکند. به طور مثال در دوران جوانی ممکن است از اینکه خانواده تان را رها میکنید تا سر کار بروید احساس گناه کنید و همان روز به خاطر ترک محل کار و به خانه بازگشتن هم عذاب وجدان داشته باشید! این موضوع باعث میشود که به خاطر عذاب وجدان و احساس گناه نتوانید به خوبی روی کار های مختلفتان تمرکز کنید.

این عادت منجر به بزرگ کردن مشکلات، برعهده گرفتن تمام تقصیرات، تنفر از خود به خاطر اشتباهات کوچک و عدم توانایی بخشش خود میشود.

کمبود تحرک و ورزش 

یک زندگی آرام و بی تحرک میتواند در آخر برای کمرتان، قلبتان و همچنین سلامت روانتان مضر باشد. نرمش و ورزش به خاطر ترشح هورمونی با نام اندروفین، میتواند افسردگی را مهار کند، میزان هورمونهای افسرگی را پایین آورد و دمای بدن را بالا ببرد تا احساس بهتری داشته باشید. همچنین نرمش و ورزش باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما میشود، تمرکز ذهنتان را به سمت ورزش و حرکات بدنتان ببرد و درنتیجه به مشکلاتتان فکر نکنید. ارتباط و معاشرت شما را پیشرفت دهد و همچنین اجازه دهد کمتر استرس داشته باشید.

اشتباه انجام دادن حرکات ورزشی یا زیاده روی در آن میتواند منجر به صدمات جدی و جدید شود.

پیش فرض منفی

9 عادت مخرب روانی که به راحتی متوجهشان نمیشویم!
9 عادت مخرب روانی که به راحتی متوجهشان نمیشویم!

هرکس میتواند طرز فکر مثبت یا منفی داشته باشد، یا گاهی هم احساس شکست کند. این ها هیچوقت باعث افسردگی و بروز مشکلات روانی نمیشوند. اما تغذیه کردن افکار منفی میتواند باعث بروز پیش فرض های منفی شود و توانایی شما در کسب موفقیت را مخدوش کند. افکار زشتی که در سرتان میچرخند و به شما میگویند که زندگی پوچ، زجرآور و ناامیدکننده است از این دسته افکار هستند.

افکار و احساسات مربوط به شکست، معمولا به این شکل هستند که ممکن است روزانه با آنها در ذهن خود مواجه شوید، اما اینکه به آنها شاخ و برگ ندهید بسیار نکته مهمی است.

استفاده بیش از حد از تلفن همراه

10-bad-habits-mental-health
10-bad-habits-mental-heh

بگذارید اینجا هرگونه استفاده بی حد و اندازه ای را اعتیاد تعریف کنیم. اگر بیش از حد مشغول تلفن همراه خود هستید، چه در فضای مجازی و چه خارج از آن، شما دچار نوعی اعتیاد شده اید که عواقب نامطلوبی خواهد داشت. سعی کنید استفاده از تلفن همراه برایتان کنترل شده باشد.

حسرت و افسوس

حسرت خوردن نیز از آن دسته از احساساتی است که تنها مقدار ناچیزی از آن برای هر فرد لازم است. طبق تحقیقات روانشناسان، حسرت و افسوس به نوعی کل زندگی شخص را خواهد گرفت و او را از تصمیمات جدید بازمیدارد. بنابراین احساس گناه و احساس افسوس در مقادیر بالا میتواند بسیار برای سلامت فکر و ذهن مضر باشد.

برنامه نامناسب خواب

وقتی به خواب میروید تمام افکار و ذهن شما مرتب میشود و حتی مشکلات کوچک نیز در ذهنتان حل و فصل میشود. اگر زمان و میزان خواب شما مناسب نباشد، تمام مشکلات کوچک روی هم تلنبار شده و هر روز خسته تر از دیروز خواهید بود، بی آنکه بدانید چرا!

هم ‎وابستگی و از خودگذشتگی مفرط

هر شخصی در کودکی ممکن است این خصوصیت را کسب کند که بعدها رشد پیدا کند. با وجود هم وابستگی، وابستگی و در پی آن از خودگذشتگی ممکن است شخص برای رضایت دیگران و تایید آنها دست به هر کاری بزند و در آخر به مرور زمان اهداف خودش و شخصیت و نیازهای خودش را فراموش کند. بنابراین بهتر است در وجود خود کنکاش کرده و این خصوصیت را پیدا کنیم و به قدرتمند ساختن آن ادامه ندهیم.

جدا از این 9 مورد فکر میکنید دیگر چه عادات مخربی وجود داشته باشد؟ تجربیات خود را با آسمونی در میان بگذارید؛ آیا تا به حال یکی از این 9 عادت در شما بروز پیدا کرده؟ چه راه حل هایی برای جلوگیری از رخ دادن هر یک وجود دارد؟

نظر خود را درباره «9 عادت مخرب روانی که به راحتی متوجهشان نمیشویم!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 9 عادت مخرب روانی که به راحتی متوجهشان نمیشویم! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.