زمان مطالعه: 2 دقیقه
انحصار وراثت و مراحل آن

انحصار وراثت و مراحل آن

انحصار وراثت یکی از موارد مهم و کلیدی در مباحث حقوقی می باشد که افراد بسیاری با آن سر و کار دارند. آشنایی با این مقوله می تواند به افراد برای طی آسان مراحل این امر حقوقی کمک شایانی کند.

انحصار وراثت به چه معناست؟

 

انحصار وراثت عملی است که پس از فوت فرد و برای تعیین میزان سهم الارث وراث انجام می شود. این امر با استفاده از گواهی انحصار وراثت که در آن میزان سهم هر فرد از ارث مشخص می شود قابل انجام است.

امروزه تقریبا تمامی افراد در همه جوامع با موضوع ارث سر و کار دارند. موضوع ارث در جامعه ی امروز یک مبحث بسیار مهم در زمینه مباحث حقوقی و مالی می باشد.شاید شما نیز به نوعی با مسئله انحصار وراثت مواجه شده باشید و یا به احتمال فراوان در آینده با آن مواجه خواهید شد.

به طور کلی هر فرد وظیفه دارد تکلیف اموال خود را در زمان حیات و پیش از مرگ خود مشخص نماید. فرد برای انجام این کار باید قبل از مرگ و در شرایطی که دارای صحت عقلی می باشد، وصیت نامه خود را تنظیم و آن را در اختیار وکیل پایه یک دادگستری قرار دهد.

مسئله ی انحصار وراثت زمانی بروز می کند که فرد فوت کند و فرزندان یا دیگر ورثه قصد داشته باشند از طریق قانون سهم الارث به حق و حقوق خود از ارث فرد فوت شده دست پیدا کنند.

ما در این مطلب از آسمونی شما را با انحصار وراثت و مراحل آن آشنا خواهیم کرد.

گواهی انحصار وراثت

انحصار وراثت و مراحل آن
انحصار وراثت و مراحل آن

پس از فوت فرد وراث یا نماینده ی قانونی و یا وکیل آن ها برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایند؛ این شورا گواهی ای به نام حصر وراثت صادر می نماید که در آن تعداد وراث و میزان سهم الارث آن ها از ارث مشخص می شود؛ اگر متوفی قبل از فوت وصیت نامه ای نیز نوشته باشد در این گواهی قید می شود.

لازم به ذکر است که اگر وراث بیش از یک نفر باشند ضرورتی برای طرح دعوی جدید برای هر یک از آن ها به منظور دریافت گواهی وجود ندارد و کافیست هر یک از آن ها یک رونوشت از گواهی تهیه کنند.

مدارک لازم برای انحصار وراثت

برای انجام فرایند انحصار وراثت، ورثه باید یک درخواست کتبی که شامل نام و مشخصات کامل و اقامتگاه فرد متقاضی، متوفی و تمامی ورثه و همچنین نسبت هر یک از آن ها با متوفی می باشد را به همراه مدارک زیر به شورای حل اختلاف ارائه نمایند:

1- گواهی فوت متوفی که از طرف ثبت احوال صادر می شود.

2- کپی شناسنامه ورثه

3- کپی عقدنامه همسر دائمی متوفی

4- فرم استشهادیه محضری که در آن دو نفر غیر وارث که وارث را می شناسند باید آن را امضا کنند.

5-گواهی ارائه اظهارنامه مالیات بر ارث که به اداره امور اقتصادی و دارایی آخرین محلی که متوفی در آن اقامت داشته است؛ برای فوت شدگان پس از سال 95 نیاز به اخذ مالیات بر ارث برای دریافت این گواهی نمی باشد.

6-در صورتی که متوفی از اقلیت های مذهبی باشد نظر مرجع مذهبی مربوطه درباره تقسیم ارث در مذاهب گوناگون متفاوت می باشد.

7- وصیت نامه 

8- درخواست

سپس پس از اماده شدن تمام مدارک وراث درخواست دادخواست خود را به دادگاه تحویل می دهند تا بقیه فرایند اداری انجام شود.

مرحله نهایی فرایند اداری انحصار وراثت

انحصار-وراثت
انحصار-وراثت

دادگاه پس از رسیدگی به اسناد و مدارک، برای شناسایی وراث احتمالی دیگر درخواست متقاضیان را در یک نوبت در روزنامه های کثیرالانتشار یا محلی آگهی می نماید که هزینه این فرایند بر عهده متقاضی می باشد.

پس از گذشت یک ماه از انتشار اگهی اگر وارث یا معترضی وجود نداشته باشد، دادگاه با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده و همچنین با توجه به تعداد ورثه و نسبت آن ها با متفوی اقدام به صدور گواهی انحصار وراثت می نماید.

در نهایت وراث می توانند با استفاده از این گواهی به صورت قانونی به تقسیم ارث بپردازند

نظر خود را درباره «انحصار وراثت و مراحل آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره انحصار وراثت و مراحل آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.