صفحه اصلی > علمی و دانستنی > اختراعات > ۵ اختراع کاملا تصادفی

۵ اختراع کاملا تصادفی

همیشه فکر می‌کنیم که اختراعات گوناگون طی یک فرایند طولانی و پیچیده به دست آمده‌اند اما حقیقت این است که گاهی برخی از این اختراعات کاملا تصادفی و اتفاقی صورت گرفته‌اند. در این مقاله با ۵ اختراع کاملا تصادفی آشنا می شویم:

5 completely random invention8 ۵ اختراع کاملا تصادفی
۱ – کبریت

در سال ۱۸۲۶ میلادی یک شیمیدان جوان انگلیسی در آزمایشگاهش مخلوطی تهیه کرد که باعث کثیف شدن میز کارش شد. روز بعد وی که به سختی تمیز کردن این مخلوط پی برده بود سعی کرد با تراشیدن به وسیله یک کارتک فلزی آنرا از میز کارش جدا کند که ناگاه میز آتش گرفت. وی که فرد باهوشی بود از این اتفاق استقبال و کبریت را اختراع کرد.

5 completely random invention3 ۵ اختراع کاملا تصادفی

۲ – شیرین کننده مصنوعی

آقای جان هاپکینز در سال ۱۸۷۹ شیرین کننده مصنوعی را در آزمایشگاهش کشف کرد. او هنگام صرف ناهار فراموش کرده بود که دستش را بشوید و وقتی که تکه‌ای نان را با دست برداشت و خورد طعم شیرینی را حس کرد. به همین دلیل حدس زد که این طعم شیرین به خاطر مواد شیمیایی است که در در آزمایشگاه بر روی دستش باقی مانده است. بنا براین به آزمایشگاهش برگشت و بعد از تحقیق، شیرین کننده مصنوعی را کشف کرد و نام آن را ساخارین گذاشت.

5 completely random invention6 ۵ اختراع کاملا تصادفی

۳ – پنی‌سیلین

در سال ۱۹۲۸ میلادی، الکساندر فلمینگ برای رفتن به تعطیلات به مدت ۲ هفته آزمایشگاهش را تعطیل کرد و زمانیکه به آزمایشگاه برگشت مشاهده کرد که تمامی یک ظرف توسط باکتری پوشانده شده و یک حلقه کپک دور آن را فراگرفته است. وی دریافت که این کپک می‌تواند با باکتری‌ها مبارزه کند و اینگونه بود که پنی‌سیلین کشف شد.

5 completely random invention ۵ اختراع کاملا تصادفی

۴ – چیپس سیب زمینی

در تابستان سال ۱۸۵۳ در رستورانی در نیویورک یکی از مشتریان به خاطر ضخامت زیاد برگه‌های سیب زمینی سرخ شده شاکی شد و آنها را به آشپزخانه رستوران برگرداند تا دوباره درست کنند. سرآشپز به نام آقای “جرج کرامز”  این کار مشتری را بی ادبانه تلقی کرد و برای جبران کار او سیب زمینی‌هایی در حد نازکی کاغذ برای او فرستاد اما مشتری نه تنها ناراحت نشد بلکه چیپس سیب زمینی محبوب نیز همانجا کشف شد.

5 completely random invention2 ۵ اختراع کاملا تصادفی

۵ – وازلین

وازلین یک فراورده تهیه شده از نفت و مخلوطی از روغنهای معدنی و موم است که توسط رابرت چسبرو در سال 1895 به صورت اتفاقی کشف شد

آقای رابرت زمانیکه در سن ۲۲ سالگی در یک کارخانه روغن سازی در پنسیلوانیا کار می‌کرد یک روز متوجه روغن چسبناکی که روی دستگاه‌های سنگین جمع شده بود شد و همکاران با سابقه‌تر او در این مورد گفتند که از این روغن برای بهبود سوختگی‌ها استفاده می‌کنند. او نیز یک‌بار این روغن را امتحان کرد و به این ترتیب وازلین کشف شد.

5 completely random invention7 ۵ اختراع کاملا تصادفی