در تلگرام منتظر شما هستیم
صفحه اصلی > علمی و دانستنی > دانستنی > ژن نامیرایی کشف شد
کانال تلگرام کوروش

ژن نامیرایی کشف شد

immortality gene was discovered ژن نامیرایی کشف شد

دانشمندان دریافته‌اند جانداری دریایی به نام هیدرا ممکن است بتواند در تولید داروهای جوان‌سازی انسان موثر واقع شود زیرا این جاندار هرگز نمی‌میرد!

به گزارش گیزمگ، هیدرا جانداری شگفت‌انگیز است،‌زیرا هیچ نشانی از سالخوردگی را نمی‌توان در آن مشاهده کرد از این رو دانشمندان هیدرا را جانداری نامیرا می‌دانند. محققان دانشگاه کیل با مطالعه بر روی این جاندار موفق به کشف ردی مهم شدند که با روند سالخوردگی در انسان مرتبط بوده و می‌تواند منجر به تولید درمان‌ها و داروهای پیشرفته جوان‌سازی انسان‌ها شود.

هیدرا از این رو هرگز پیر نمی‌شود که بدنش به واسطه سیستم تولیدمثل جوانه‌زنی، همواره مملو از سلول‌های بنیادینی است که از قابلیت تکثیر برخوردارند، بدون حضور این منبع بی‌انتهای سلول‌های بنیادین تکثیر‌شونده، این جاندار قادر به ساختن موجود دیگری شبیه به خودش نبود.

زیست‌شناسان دانشگاه کیل دریافته‌اند ژن طول عمری که منجر به نامیرایی هیدرا می‌شود می‌تواند دلیل سالخورده شدن و ضعیف‌شدن انسان را توضیح دهد. تحقیقات توجه محققان را به ژنی به نام FoxO جلب کرد که در بدن تمامی موجودات وجود دارد.

تا به امروز کسی پی به نقش این ژن بر روی فرایند پیری انسان نبرده بود و دلیل کاسته شدن از تعداد سلول‌های بنیادین بدن انسان با افزایش سن را نمی‌دانست.  غیرفعال شدن سلول‌های بنیادین با افزایش سن در انسان نکته‌ای بسیار حیاتی است. از آنجایی که سلول‌های بنیادین در بدن سالخورده توانایی تکثیر و شکل دادن به سلول‌های جدید را از دست می‌دهند،‌نسوج سالخورده نمی‌توانند خود را ترمیم یا باز زایی کنند و در نتیجه ماهیچه‌ها تحلیل می‌روند.

محققان با مطالعه بر روی هیدرا دریافتند زمانی که این ژن در بدن هیدرا موجود نباشد، تعداد سلول‌های بنیادین در بدن این موجود کاهش پیدا می‌کند. این مطالعه دو نتیجه در بر داشت: اول اینکه ژن FoxO در حفظ سلول‌های بنیادین در بدن جانداران و افزایش طول عمر آنها نقشی کلیدی به عهده دارد و دوم اینکه سالخوردگی و طول عمر جانداران به دو عامل حفظ سلول‌های بنیادین و حفظ سیستم ایمنی فعال بستگی دارد.

از آنجایی که اثبات این یافته در انسان نیازمند ایجاد جهش‌های ژنتیکی است، هنوز امکان مطالعه تاثیر آن بر روی انسان وجود ندارد، با این‌همه این مطالعه پیشرفتی قابل توجه به شمار می‌رود که می‌تواند در آینده منجر به ساخت و ارائه شیوه‌هایی برای جوان ماندن شود.

+ کلیک نمایید و عضو تلگرام آسمونی شوید