تازه های آسمونی
صفحه اصلی > دین و اندیشه > دین پژوهی و ادیان > آسمان هفتم واقعا کجاست؟
تبلیغات اینترنتی

آسمان هفتم واقعا کجاست؟

seventh sky آسمان هفتم واقعا کجاست؟

بنابر شنیده ها آسمان هفتم جایگاه پیامبران الهی و مقربان خداوند است و اینکه این آسمان کجاست سوال بسیاری از افراد است. و سوالاتی از قبیل، مانند چرا هفت آسمان؟ آسمان های قبل از آن کجایند؟ آسمانی که سقف ماست چندمین آسمان خداوند است؟ هدف خداوند از آفرینش و طبقه بندی آسمان ها چیست؟ در هر طبقه چه کسانی در چه جایگاهی قرار می گیرند؟ و سوالات بسیاری دیگر. اگر می خواهید در این زمینه بیشتر بدانید این مقاله آسمونی را تا آخر مطالعه نموه چرا که اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما می گذارد. پس با ما همراه شوید.

قرآن در پنج آیه با عبارت سَبْعَ سَمَاوَاتٍ (بقره/ ۲۹؛ فصلت/۱۲؛ ملک/ ۳؛ نوح/۱۵؛ طلاق/۱۲) و در دو آیه به صورت السَّماوَاتُ السَّبْعُ (اسراء/۴۴؛ مومنون/۸۶) به صراحت از آسمان‌های هفتگانه سخن گفته است. بسیاری از مفسران دو عبارت سَبْعَ طَرَائِقَ (مومنون/ ۱۷) و وَجَعَلْنَا سِرَاجاً وَهَّاجاً (نبا/ ۱۳) را نیز اشاره به آسمان‌های هفتگانه می‌دانند. اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماوَاتٍ (طلاق/۱۲)؛ خدا کسى است که هفت آسمان را آفرید. یکی از محققان با اشاره به برخی اکتشاف‌های جدید درباره کهکشان‌ها، موضوع هفت آسمان را از معجزه‌های علمی قرآن شمرده است.

بررسی و نقد

به نظر می‌رسد تطبیق هفت آسمان به کهکشان‌های کشف شده درست نباشد؛ زیرا آن چه از ستارگان که در آسمان دیده می‌شوند همگی متعلق به آسمان اول‌اند. شاهد این ادعا، آیاتی‌اند که ستارگان را تزیینی برای آسمان دنیا (نزدیک‌تر) می‌دانند. ماهیت آسمان‌های دیگر برای ما معلوم نیست؛ علاوه بر این که ممکن است عدد هفت در این آیه‌ها، عددی کنایی و گویای کثرت آسمان‌ها باشد.

مسئله هفت آسمان در دوران‌های قبل از اسلام نیز مطرح بود و گواه آن، آیه ۱۵ سوره نوح است که موضوع هفت آسمان را از زبان حضرت نوح نقل می کند و احتجاج آن حضرت به وسیله هفت آسمان بر مشرکان، گویای این است که آنان این موضوع را پذیرفته بودند. با توجه به آن چه گفته شد، این ادعا معیارهای اول و چهارم را ندارد و پذیرفتنی نیست.

طبق روایت امام صادق (علیه السلام) حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم)، 120 بار به معراج رفتند و بر اساس احادیث متواتر خاصه (شیعه) و عامه (اهل سنت)، عروج آن حضرت با جسم بوده نه فقط با روح و در بیداری هم بوده نه در خواب. آیا عظمت و بزرگی خداوند و همچنین جایگاه ملاقات با خدا، با مکان معراج که بنا بر اطلاعاتی که وجود دارد و گفته می شود در آسمان هفتم بوده، رابطه ای دارد؟ از طرف دیگر بیت المعمور در کدام طبقه از آسمان قرار دارد و برای چه منظوری است؟

با توجه به اشکالات فلسفی که مطرح می شود آیا امکان دارد جسم وارد عالم معنا یا وارد عالم مجردات بشود؟ و اصولاً جایگاه معراج کجا بوده و در معراج، پیغمبر به کجا رفته است؟ آیا آن عالم، عالم مادی است که بتوانیم با این جسم وارد آن بشویم؟

تعداد معراج

در مورد تعداد معراج که چند بار اتفاق افتاده، آنچه که در قرآن مورد اشاره واقع شده یک یا دو بار است:

یکی در سوره ی اسرا ” سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله “، یکی هم در سوره ی نجم است. بر حسب اقوال مختلفی که در این زمینه وجود دارد یا هر دو یکی بوده یا اینکه هر کدام یک معراج جداگانه بوده است.

اما این که گفته می شود 120 بار، معراج یک معنای عام دارد. در معنای عامش هر چه که بالا برود معراج داشته است به عنوان مثال:

” الصلاه معراج المومن ” نماز معراج مومن است. یعنی هر بار که مومن نماز می خواند این یک معراج است برای او و گفته شده که زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) معراج است و روایات دیگری که در این زمینه است.

پس به این معنا طبیعی است که پیغمبر هر لحظه معراج داشته و در حال عروج بوده است حتی 120 بار هم بیشتر. اما آن معراج معهود که در ذهن ما هست و سوره ی اسرا به آن اشاره دارد، آن معراجی که درباره آن بحث های مشخصی هست که برقی بود و چیزهایی از این قبیل، حقیقت این است که آن 120 بار نبوده و یک بار یا حداکثر دو بار گفته شده و بیشتر از دو بار نگفته اند.

نزدیکی به ذات باریتعالی اگر به معنای تقرب الی الله باشد از اهداف معراج بود و پیغمبر به جائی تقرب پیدا کرد که هیچ وجود مخلوقی نمی تواند به آن جا برسد

معراج در بیداری

اینکه معراج در بیداری بوده یا در خواب، با جسم بوده یا با روح؟ اختلاف فراوان هست. این که بعضی گفته اند در خواب بوده واقعاً قابل اعتنا نیست زیرا همه ی مردم خواب می بینند و هیچ مسأله ای هم نیست. در این مورد آیه نازل شد و مشرکین با آن مخالفت کردند معلوم است که مسأله فراتر از این حرف ها بوده است.

اما در مورد این که با جسم بوده یا با روح؟ اختلاف هست، مرحوم علامه طباطبایی (ره) قولی را انتخاب کرده و توضیح دادند که کم اشکال است و آن اینکه معراج دو مرحله داشته است:

یک مرحله ی زمینی که از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی بود که سوره ی اسرا به آن پرداخته است. این مرحله با جسم و روح هر دو بوده یعنی پیغمبر با جسم و روح این سفر زمینی را طی کرده تا مسجدالاقصی. مرحله ی دوم از مسجدالاقصی به بالا تا سدره المنتهی که ایشان معتقدند آن مرحله، مرحله ی روح بوده.

پس از جمع بین همه ی روایات می توان گفت معراج هم جسمانی بوده، هم روحانی منتها به این معنا که گفته شد. البته بعضی هم می گویند خیر سفر از اول تا انتها با جسم و روح بوده و گفته اند که شما حق ندارید استبعاد بکنید. در واقع در برابر قدرت خداوند متعال این حرف ها معنا ندارد. خداوند اگر بخواهد بنده اش را به عالم ماوراء ببرد، می تواند ببرد. اما اینجا جای بحث در این موضوع نیست تا درست و غلط بودن این حرف ها معلوم شود.

حاصل این شد که قول مرحوم علامه که به اشکالات پاسخ می دهند همین است که این سفر دو مرحله داشته است.

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=192814
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

secularism1

سکولاریسم چیست

سکولاریسم عقیده‌ای مبنی بر جدا شدن نهادهای حکومت از نهادهای مذهبی و مقام‌های مذهبی است. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.