تازه های آسمونی
صفحه اصلی > دین و اندیشه > دین پژوهی و ادیان > چرا باید دین داشته باشیم ؟
تبلیغات اینترنتی

چرا باید دین داشته باشیم ؟

having religion چرا باید دین داشته باشیم ؟

انسان، موجودی ناشناخته است که از او با تعبیر «جهانی بزرگ تر از جهان طبیعت» یاد کرده اند.در این بخش از پورتال آسمونی به بررسی این موضوع پرداخته ایم که باید دین داشته باشیم.

از آغاز پیدایش انسان، یکی از مسائلی که سخت مورد توجّه او بوده، مسئله نیازهای انسان و تلاش برای رفع آن نیازهاست. انسان اولیه و بدوی نیز همه تلاش خویش را در جهت کشف و شناخت خویش و شناسایی نیازها و راه های پاسخگویی به آن نیازها به کار می گرفته است.

با توجّه به این که امروزه مکاتب گوناگون بشری، هر یک، داعیه رهبری بشریت را دارند، روشن است اگر مکتبی نتواند به سؤال ها و نیازهای فکری و روحی و جسمی بشر پاسخ مناسب بدهد، شانس چندانی برای بقا نخواهد داشت.

از این رو، تلاش هر مکتبی بر این است که به بهترین شکل ممکن، به نیازهای انسان معاصر پاسخ دهد؛ اما از آن جا که پاسخ مناسب، منوط به شناخت صحیح و دقیق انسان و نیازهای اوست، و این شناخت از عهده مکاتبی که زاییده افکار بشری است خارج است، غالبا راه حل های ارائه شده، بر شکست می انجامد و مکاتب جدید، با ادعاهای جدید سر برمی آورند، تا چه وقت، رو به افول نهاده، از میان بروند.

در این میان، نقش دین در پاسخگویی به نیازهای انسان، بسیار حائز اهمیّت است؛ چرا که انسان، مخلوق حق تعالی است و خداوند متعال، بهتر از هر موجودی به ساختار جسم و جان مخلوق خویش، آگاهی دارد و نیازهای او را می داند و طبعا راه صحیح پاسخگویی به این نیازها را بیان می فرماید.

بنابراین، ما معتقدیم که نظام دینی مان اولاً به نیازهای بشر اعم از فردی و اجتماعی توجّه دارد؛ ثانیا به نیازهای مزبور، پاسخ داده است ؛ ثالثا بهترین پاسخ و در واقع تنها پاسخ صحیح و دقیق را به نیازهای انسان داده است.
بنابر این دین، عقاید و دستورهای عملی و اخلاقی است که پیغمبران از طرف خدا برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند، دانستن این عقاید و انجام این دستورها سبب خوشبختی انسان در دو جهان است.

از مطالعه آیات قرآن به ‏دست می‏ آید که دین نوعی هدایت است.

چنان‏که‏ می ‏فرماید :

فاما یاتینکم منی هدی فمن تبع هدای فلاخوف علیهم ‏و لاهم یحزنون

اگر از جانب من ‏هدایتی برای شما آمد، پس آن ‏کس که هدایت مرا پیروی کند، بر آنان بیمی نیست و نه ‏آنان محزون خواهند بود.»

در جای دیگر فرموده است :

قل اننی هدانی ربی الی صراط مستقیم دینا قیما مله ابراهیم حنیفا و ماکان‏ من ‏المشرکین

بگو به درستی که پروردگارم مرا به راه راست هدایت کرده است و آن ‏دینی استوار (یعنی) آیین حنیف ابراهیم است؛ او از مشرکان نبود.»

تمامی احکام الهی بر اساس مصلحه انسان است و بر اساس حکمه بالغه الهی است :

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ

ارسال انبیاء برای آن است که مردم با پیروی از کتاب الهی قیام به قسط کنند و با عمل به تعالیم الهی از عدالت اجتماعی بهره مند شوند. بدین ترتیب از جمله اهداف انبیا بسط قسط و عدل در جامعه است.

مرحوم علامه طباطبایی در این باره می فرماید :

حقیقت دین، تعدیل اجتماع انسان در سیر حیاتی آن است و به تبع، تعدیل حیاتی یک فرد را هم در بردارد.

فرمانروایی و ولایت انبیاء از دیگر محورهایی است که می‏توان به عنوان دلیلی برای رسالت اجتماعی دین شمرد. حکومت داری و به عهده داشتن مُلک عظیم توسط پیامبران طبعا نمی‏تواند ناشی از یک دینی باشد که دعوت به تعبد فردی و درونی می‏کند. از این رو، فرمانروایی و ولایت اجتماعی انبیاء حاکی از این است که اساسا انبیاء خود حرکت تکاملی جامعه توحیدی و آهنگ رشد جامعه ایمانی را مدیریت و سرپرستی می‏کردند.

قرآن در مورد فرمانروایی حضرت ابراهیم می‏ فرماید:

«… فَقَدْ آتَینا آلَ ابراهیم الکتابَ و الحکمه واتَیناهُمْ مُلْکا عظیما.»

…ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و فرمانروایی بزرگ ارزانی داشتیم.

در مورد حضرت داود می‏ فرماید :

«یا داوُد انّا جَعَلْناکَ خَلیفَهً فی الارضِ فَاحْکُمْ بَینَ النّاسِ بالحقّ و لا تَتَبِّع الهَوَی فَیضِلُّکَ عَنْ سَبیلِ اللّه‏»

ای داود، ما تو را خلیفه روی زمین گردانیدیم. در میان مردم به حق داوری کن و از پی هوای نفس مرو که تو را از راه خدا منحرف سازد. آنان که از راه خدا منحرف شوند، بدان سبب که روز حساب را از یاد برده‏اند، به عذابی شدید گرفتار می‏شوند.

خلاصه کلام اینکه چون خداوند انسان را آفریده، نسبت به وی شناخت کامل دارد. و چون دین از طرف خداوند است پس آنچه خداوند به مصلحت انسان می داند در قالب دین به سوی بشر فرستاده لذا دینداری برای انسان ضروری می باشد.

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=90021
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

secularism1

سکولاریسم چیست

سکولاریسم عقیده‌ای مبنی بر جدا شدن نهادهای حکومت از نهادهای مذهبی و مقام‌های مذهبی است. …

4 نظرات

  1. سلام …من در یکسال و یکماه و یک هفته است که بهترین کی و عزیزترین کسی رو که دوستش داشتمو از دست دادم هنوز از فرغش دارم میسوزم …نادرم خیلی مهربون بود با اینکه سنب ازس گذسته بود ولی هنوزم دکیت داستم پیشم باشه ..خیلی دویتش داستم ..الان قریبا افسردگی گرفتم حوصله هیچی ندارم …بعد از رفتنش تازه فهمیدم بیستر از اون چیزی که نثورس رو مبکردم دوستش داشتم ..رمانب که زنده بود حتی نمیتوانستم تصور کنم بک روزی از دستش میدم

  2. طلبه ها

    دین جهل است

  3. آفتاب میگه : اینکه باید دین داشت برای اصلاح بشر و بشریت و هدایتش درست اما بیشترین مبحث در دین اشارات عمده و گسترده ای برای انسان بودن دارد, شخصا” با برخی که اصلا” به این مباحث نمی پردازند و رد میکنند
    شاخص هایی دیدم مثل مرام و راستگویی و خیرخواهی یا نکات مثبت دیگر
    وقتی از ایشان پرسیدم این ویژه گی فکر نمیکنی نشانه های خداوند باشد و او بوده که منشاء نزدیکی به خودش را در دین گذاشته ؟ گفت اگر حتی چنین باشد که شما ” یعنی آفتاب” میگوئی درست باشد پس من در آنچه
    خواسته او بوده بخوبی بر آمدم چرا که در ادیان جستجو کرده و بیشترین
    نشانه یا خواست او را در کردار و پندار و گفتار زیبا و انسانی یافتم . بهرحال
    خیلی از کشورها دین دارند حتی یک بودایی یا بت پرست , از مطلب گویا
    این است که اعتقادات موجب بر آوردن نیازهای روحی و معنوی بشر میشود که خب نام ” دین ” آن را آراسته , ژان ژاک روسو میگوید ما دو متدین داریم یکی با عاقل یکی بی عقل , پس خداوند متدین با عقل را
    بیشتر دوست دارد از این بعد تا ابعاد زندگی در تمام جهان بااضافه بر یک
    منش خداپسندانه دیگر یعنی همان انسانیت و شرف و خیر اندیشی ونه
    ددمنشی.
    مرسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.