تازه های آسمونی
صفحه اصلی > دین و اندیشه > قرآن کریم > آیات قرآن در مورد حجاب
تبلیغات اینترنتی

آیات قرآن در مورد حجاب

verses quran about veil آیات قرآن در مورد حجاب

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.

حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.

علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.در این بخش از آسمونی تعدادی از آیات قرآن در مورد حجاب را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

آیه ی 32 سوره ی الاحزاب

خطاب به زنان مسلمان می فرماید: ای زنان پیامبر شما مانند زنان دیگر نیستید، اگر خداترس و پرهیزکار باشید پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) باشد به طمع افتد، بلکه متین و درست سخن گویید.

آیه ی 33 سوره ی الاحزاب

خطاب به زنان مسلمان می فرماید: و در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید (بی حاجب و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره ی جاهلیت پیشین آرایش و خودآرایی نکنید و نماز به پا دارید و…

آیه ی 53 سوره ی الاحزاب

می فرماید: …و هرگاه از زنان متاعی می طلبید از پس پرده طلب نمایید که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است و…

آیه ی 55 سوره ی الاحزاب

کسانی که بر زنان محرم هستند را ذکر کرده و می فرماید: و زنان را باکی نیست که بر پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران و زنان مسلمان و کنیزان ملکی بی حجاب و بدون پوشش در آیند. (و از غیر اینها باید احتجاب کنند) *این آیه برای محرمان زنان مجرد بوده و کلیه ی محرمان در آیه ی 31 سوره ی نور در پایین تر ذکر شده است.

آیه ی 59 سوره ی الاحزاب

می فرماید: ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومن بگو که خویشتن را (به چادر) بپوشانند که این کار برای اینکه شناخته شوند (به ایمان دار بودن) و اذیت و آزار نکشند (از تعرض و جسارت آزار نکشند) بر آنان بهتر است و…

آیه ی 30 سوره ی نور

می فرماید: بگو: مومنین چشمهایتان را از نگاه ناروا بپوشانند و از فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما بهتر است و البته خداوند به هر چه انجام دهید کاملا آگاه است.

آیه ی 31 سوره ی نور

می فرماید: و بگو به زنان مومن تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود آشکار نسازند و باید خود را بپوشانند و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و پسران خواهر خود و زنان و کنیزان ملکی و اتباع و اطفالی که هنوز بر مسائل زنان آگاه نیستند و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و…

آیه ی 60 سوره ی نور

می فرماید: و زنان سالخورده که امید ازدواج ندارند بر آنان باکی نیست اگر زینت خود را ظاهر کنند و یا جامه های خود را (مانند چادر و روپوش) نزد نامحرمان بردارند و اگر باز عفت برگزینند بهتر است و…

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=66434
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

Solomon-and-the-Queen-of-Sheba

داستان حضرت سلیمان و ملکه سبا

داستان های پیامبران همیشه موردعلاقه بسیاری از مردم بوده است. از میان پیامبران، داستان حضرت …

20 نظرات

  1. اون پرانتز با چادر تو حلقت. باز خوبه نزدی پادر عربی یا لبنانی
    نمیشه پرانتز بزنی با مانتو؟
    چقد گستاخ که جرات میدین به خودتون قرآنو کامل کنید!!

  2. zanane payambar baad az marge payambar haghghe ezdevaj nadashtan va ommol momenin boodan yani madare mosalmanan, pas agar oonche be zanane payambar gofte shode zanane digar ham bayad ejra konan pas zanane digar ham bayad baad az fote shohar ezdevaj konan lotfan ali joon az khodet fetva sader nakon ghoran mige anche ma migooyim be mardom nemigooyand az pishe khod migooyand dar mian mardom ekhtelaf miandazand ghataan aksare olama dar jahannamand!!!!!!!

  3. خیلی عالی است.

  4. با سلام. آیه های 32 و 33 و 53 سوره احزاب فقط مختص زنان پیامبره نه همه زنان ایه های قبلش رو هم به صورت کامل باید میاوردید. اینجوری که شما آوردید به نظر میاد که خطاب به همه زنان گفته شده. آیه 59 احزاب از همه زنان و دختران مومن می خواد برای اینکه از طرف افراد لاابای مورد آزار واقع نشن و متلک نشنوند روسری بلند بر سر کنند چون در زمان پیامبر افرادی به زنان مسلمان به بهانه اینکه فکر می کردند که برده هستند توهین میکردند بعد از این آیه به زنان مسلمان گفته شد که روسری سر کنند تا از زنان برده که روسری سر نمی کردند تشخیص داده شوند. حالا اگه اتو ایران از متلک خبری نیست یا چادر سر کردن چاره اش نمیکنه اونو دیگه باید از متخصص این کار جویا شد که لازمه روسری یا چادر سر کردن یا نه. آیه 31نور هم از زنان میخواد که با پوشش سرشون سینه های برهنه خود رو بپوشونن. عربها چه مرد و چه زن چیزی شبیه به روسری برای محافظت از آفتاب سر میکردند همین حالا هم مرداشون به صورت نمادین استفاده میکنن. زنها تو اون زمان این روسری رو به پشت گردن مینداختن که باعث میشد قسمت جلوی سینه شون که برهنه بود دیده شه. این آیه میخواد که با اون روسری این قسمتها رو و جاهای تحریک کننده بدن رو بپوشونید . آیه 30 سوره نور هم که مختص آقایون محترم هست. چیزی که توی همه این آیه ها مشترکه اینه که واسه هر کاری که گفته دلیلی آورده در حالی که میتونست بگه این کار رو بدون چون و چرا انجام بدید. حالا سوال اینجاست اگه در جامعه ای مشکل وجود افراد لاابالی و دیگر دلایلی که گفته شده نباشه آیا میشه در اون صورت حجاب رو تا بروز دوباره مشکل کنار گذاشت؟ مثلا در کشوری باشیم که از این آزار و اذیت ها خبری نباشه؟

    • سلام.قرآن روی سخنش به همه هست ،درسته که اینجا خطاب به زنان پیغمبر میکند اما این به خاطر این هست که زنان پیامبرالگو برای دیگران هستند و لذا آیه شمولیت عام پیدامیکند .در سوره نور هم به صورت عام فرموده .قل للمومنین والمومنات

  5. به نظر من هم درست نیست

  6. ممنون
    عالی بود

  7. سلام
    وقتی خداوند به صراحت حرفی از چادر نزده و اینکه قرص صورت و بقیه حرفها
    پس چرا مردم و مجبور به اینکار میکنند
    و خداوند فرموده بهتراست نه اجبار

  8. کامیار

    این چه جور سایتیه که توش هم قرآن است وهم تبلیغات………..

  9. عالی بود ممنون از زحماتتون

  10. محمد رضا

    خوب بود ولی اگه آیه ها عربی بودن و معنی آن ها زیر کلمه بود خیلی خوب می شد

  11. سلام خیلی ممنون

    ولی به نظر مندرست هست

  12. سلام به نظرم درست نیست

    • آره بعضی جاهاش ولی خوب خط کتابه آسمونیه دیگه

    • ناشناس

      سلام.من دارم به صورت تخصصی در زمینه ی اسلام و محمد تحقیق میکنم.معنی خمار در المنجد که فرهنگ لغت معتبریه دو معنی اومده 1:چیز هایی که باهاش سر رو میپوشونن.2:پوشش عموم.و چون هیچ دستوری درمورد پوشش سر نبوده دومی درسته.در روایتی شخصی از عایشه نقل میکنه که به جز دستو صورت همه جا باید پوشونده شه ولی تاریخ میگه این شخص تو عمرش یک بارم عایشرو ندیده!برای تحقیق به کتاب روش شناخت اسلام دکتر علی شریعتی رجوع شه راه تحقیق رو نشون میده.

  13. لطفا از مطالب قزانی برای تبلیغات استفاده نشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.