تازه های آسمونی
صفحه اصلی > دین و اندیشه > اسلام > روزه گرفتن در چه ماه و روزی اشکال دارد؟
تبلیغات اینترنتی

روزه گرفتن در چه ماه و روزی اشکال دارد؟

fasting1 روزه گرفتن در چه ماه و روزی اشکال دارد؟همانطور که می دانید روزهای خاصی هستند که روزه گرفتن در آن حرام و یا مکروه است. مانند روز عاشورا یا روز عید قربان و … . سایت آسمونی در این مقاله روزهایی که روزه در آن حرام و مکروه است به همراه دیدگاه چند تن از مراجع تقلید در همین مورد را برای شما عزیزان گرداوری کرده است که در ادامه می خوانید.

روزه‎های حرام و مکروه

  • روزه گرفتن در روز عید فطر و قربان، حرام است. و نیز روزی را که انسان نمی‎داند آخر شعبان است، یا اول رمضان، اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می‎باشد.

  • اگر به واسطه گرفتن روزه مستحبی حق شوهر از بین برود، روزه بر زن حرام است. و احتیاط مستحب آن است که اگر حق شوهر هم از بین نرود، بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.

  • روزه مستحبی اولاد اگر باعث اذیت پدر یا مادر شود با نهی آنان حرام است، بلکه اگر از آن نهی نکنند ولی سبب اذیت آنان شود، یا جد نهی نماید و روزه سبب اذیت او شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

  • اگر پسر بدون اجازه پدر، روزه مستحبی بگیرد، و در بین روز پدر، او را نهی کند اگر در مخالفت نهی اذیت می‎شود، باید افطار نماید.

  • کسی که می‎داند روزه برای او ضرر ندارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.

  • اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد، و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنان چه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.

  • کسی که عقیده‎اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته، بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به جا آورد.

  • غیر از روزه‎هایی که گفته شد، روزه‎های حرام دیگری هم هست که در کتاب‎های مفصل گفته شده است.

  • روزه روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است. 

sistani روزه گرفتن در چه ماه و روزی اشکال دارد؟دیدگاه 10 تن از مراجع تقلید درباره روزه های حرام و مکروه

نظر  آیت الله سیستانی

  • روزه عید فطر و قربان حرام است و نیز روزى را که انسان نمى‏داند آخر شعبان است یا اول رمضان، اگر به نیّت اول رمضان روزه بگیرد، حرام مى‏باشد.
  • اگر روزه مستحبى زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است، و همچنین روزه‏اى که واجب است ولى روز معینى ندارد مانند نذر غیر معین، و در این صورت ـ بنابر احتیاط واجب ـ روزه باطل است و از نذر کفایت نمى‏کند، و همچنین است ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبى یا واجب غیر معین نهى نماید، اگر چه با حق او منافات نداشته باشد و احتیاط مستحب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبى نگیرد.
  • روزه مستحبى اولاد، اگر اسباب اذیت ـ ناشى از شفقت ـ پدر و مادر شود حرام است.
  • اگر فرزند بدون اجازه پدر یا مادر روزه مستحبى بگیرد، و در بین روز پدر یا مادر او را نهى کند، چنانچه مخالفت او موجب اذیتش که ناشى از شفقت اوست باشد باید افطار نماید.
  • کسى که مى‏داند روزه براى او ضرر قابل توجهى ندارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد، و کسى که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر قابل توجهى دارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، واجب نیست روزه بگیرد.
  • اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که روزه برایش ضرر قابل توجهى دارد، یا آن را احتمال بدهد، و از آن احتمال ترس براى او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر عقلا بجا باشد، واجب نیست روزه بگیرد، بلکه اگر آن ضرر موجب هلاکت یا نقص عضو شود روزه حرام است، و در غیر این صورت اگر رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود ضرر قابل توجهى نداشته، روزه‏اش صحیح است.
  • کسى که عقیده‏اش این است که روزه براى او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه براى او ضرر قابل توجهى داشته ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید قضاى آن را بجا آورد.
  • غیر از روزه‏هائى که گفته شد، روزه‏هاى حرام دیگرى هم هست که در کتابهاى مفصّل گفته شده است.
  • روزه روز عاشورا و روزى که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است.

نظر آیت الله وحید خراسانی

  • روزه عید فطر و قربان حرام است، و نیز روزى را که انسان نمى داند آخر شعبان است یا اوّل ماه رمضان اگر به نیت اوّل ماه رمضان روزه بگیرد حرام است.
  • اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبّى حقّ شوهرش از بین برود، نباید روزه بگیرد، و بنابر احتیاط مستحبّ اگر حقّ شوهر هم از بین نرود، بدون اجازه او روزه مستحبّى نگیرد.
  • روزه مستحبّى اولاد، اگر موجب اذیت پدر و مادر شود حرام است.
  • اگر فرزند بدون اجازه پدر روزه مستحبّى بگیرد و در بین روز پدر او را نهى کند، چنانچه مخالفت او موجب اذیتش باشد باید افطار نماید، و همچنین اگر مادر او را نهى کند و مخالفت او موجب اذیتش باشد.
  • کسى که مى داند روزه براى او ضرر ندارد، اگر چه طبیب بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد، و کسى که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایى داشته باشد دارد، اگر چه طبیب بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد، و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، مگر این که روزه براى او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد، که در این صورت روزه اش صحیح است.
  • اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس براى او پیدا شود، چنانچه احتمال او عقلایى باشد، نباید روزه بگیرد، و اگر روزه بگیرد باطل است، مگر در صورتى که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.
  • کسى که عقیده اش این است که روزه براى او ضرر قابل اعتنا ندارد، اگر روزه بگیرد و بعداز مغرب بفهمد روزه براى او ضرر قابل اعتنا داشته، باید قضاى آن را به جا آورد.
  • غیر از روزه هایى که ذکر شد، روزه هاى حرام دیگرى هم هست که در کتابهاى مفصّل ذکر شده است.
  • روزه روز عاشورا بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و روزه روزى که انسان شکّ دارد که روز عرفه است یا عید قربان مکروه است.

نظرآیت الله شبیری زنجانی

  • روزه عید فطر و قربان حرام است، و روزى را که انسان نمى‌داند آخر شعبان است یا اول رمضان اگر بخواهد روزه بگیرد باید به نیّت ماه شعبان روزه بگیرد و اگر به نیت اول ماه رمضان روزه بگیرد، حرام مى‌باشد، همچنین اگر نیّت کند که‌ اگر ماه شعبان باشد روزه مستحبى و اگر ماه رمضان باشد روزه واجب مى‌گیرم، چنانچه در مسأله 1577 گذشت.
  • اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبى، حق شوهرش از بین برود، روزۀ او حرام است و بنابر احتیاط، از حقوق شوهر آن است که زن بدون اجازه او روزه مستحبى نگیرد.
  • اگر پدر یا مادر روزۀ مستحب را به صلاح فرزند ندانند و از روى دلسوزى او را از روزه گرفتن بازدارند چنانچه روزۀ مستحبى فرزند سبب اذیت پدر یا مادر شود حرام است.
  • اگر فرزند بدون اجازۀ پدر و مادر روزۀ مستحبى بگیرد و در بین روز پدر یا مادر به جهت دلسوزى او را از ادامۀ روزه نهى کند -چنانچه ادامۀ روزه سبب اذیت یکى از آنها شود باید فرزند روزۀ خود را افطار کند.
  • کسى که مى‌ترسد روزه برایش ضرر داشته باشد، اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد، و کسى که نمى‌ترسد باید روزه بگیرد، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد.
  • کسى که مى‌ترسد روزه برایش ضرر داشته باشد چنانچه روزه بگیرد، روزه‌اش صحیح نیست، مگر به جهتى- مثلًا ندانستن مسأله- با قصد قربت روزه بگیرد، و بعد بفهمد که ضرر نداشته است.
  • کسى که نمى‌ترسد روزه برایش ضرر داشته باشد، اگر روزه بگیرد و بعد معلوم شود که روزه براى او ضرر داشته، روزه‌اش باطل است.
  • غیر از روزه‌هایى که گفته شد، روزه‌هاى حرام دیگرى هم هست که در کتابهاى مفصّل گفته شده است.
  • روزۀ روز عاشورا و روزى که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان، مکروه است.

نظر حضرت آیت الله العظمی فیاض

  • روزه عید قربان وفطر حرام است، ونیز روزه ایام تشریق براى کسى که درمنى مناسک حج انجام مى دهد وروزه روز شک رابه نیت ماه رمضان گرفتن وروزه نذر معصیت،که نذر کندچنانچه فعل حرام انجام دهد براى تشکر از خداوند روزه بگیرد حرام است، ولى براى انجام ندادن فعل حرام اشکال ندارد، ونیز روزه وصال – که به نیت روزه، سه شبانه روز چیزى نخورد – حرام است، ولى تأخیر افطار به شب دوم چنانچه به نیت روزه نباشد مانعى ندارد . روزه مستحبى بنده بدون اجازه صاحبش بنابراحتیاط واجب حرام است، روزه همسر چنانچه حق شوهر را از بین نبرد بنابراقوى مانعى ندارد، اما بنابراحتیاط مستحبى ترک آن بهتر است، واگر شوهر اورا منع نمود، بنابراحتیاط نمى تواند روزه بگیرد.makarem روزه گرفتن در چه ماه و روزی اشکال دارد؟

نظر  آیت الله مکارم شیرازی

روزه هاى حرام

  • دو روز از سال روزه اش حرام است: عید فطر (اوّل ماه شوّال) و عید قربان (دهم ماه ذى الحجّه).
  • روزه گرفتن زن (روزه مستحبّى) در صورتى که حقّ شوهرش از بین برود بدون اجازه او جایز نیست، و اگر حقّ او از بین نرود نیز، بنابر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشد، همچنین روزه مستحبّى اولاد اگر اسباب اذیّت پدر و مادر شود جایز نیست، ولى اجازه گرفتن از آنها لازم نمى باشد.
  • کسى که مى داند روزه براى او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد که روزه براى او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.
  • اگر طبیب بگوید روزه ضرر دارد امّا او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد، باید روزه بگیرد و در صورت معلوم نبودن ضرر، مى تواند یکى دو روز تجربه کند و بعد طبق دستور بالا عمل نماید.
  • هرگاه عقیده اش این بود که روزه براى او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد از مغرب فهمید روزه براى او ضرر داشته، احتیاط آن است که قضاى آن را به جا آورد.
  • روزى که انسان شک دارد که آخر ماه شعبان است یا اوّل ماه رمضان، اگر مى خواهد روزه بگیرد باید به قصد آخر شعبان باشد و اگر به نیّت اوّل ماه رمضان روزه بگیرد حرام و باطل است.
  • غیر از روزه هایى که گفته شد روزه هاى حرام دیگرى نیز هست که در کتابهاى مفصّل گفته شده است.

fasting2 روزه گرفتن در چه ماه و روزی اشکال دارد؟ روزه هاى مکروه

  • روزه روز عاشورا مکروه است، همچنین روزى که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان و روزه میهمان بدون اجازه میزبان نیز کراهت دارد.

نظر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

  • روزه عید فطر و قربان، حرام است و نیز روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است، یا اول رمضان، اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد.
  • اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبی حق شوهرش از بین برود، جایز نیست روزه بگیرد بلکه اگر حق شوهر هم از بین نرود، احتیاط واجب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.
  • اولاد با نهی پدر ومادر مخصوصاً در صورتی که روزه گرفتن آنها موجب اذیت پدر ومادر باشد از گرفتن روزه مستحبی خودداری کنند.
  • کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.
  • اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد، و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.
  • کسی که عقیده اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته، باید قضای آن را بجا آورد.
  • غیر از روزه هائی که گفته شد، روزه های حرام دیگری هم هست که در کتابهای مفصل گفته شده است.
  • روزه روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است.

 

نظر  آیت الله موسوی اردبیلی

  • روزه عید فطر و قربان حرام است، و نیز روزى را که انسان نمى‏داند آخر شعبان است‏یا اول رمضان، اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد، حرام مى‏باشد.
  • اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبى حق شوهرش از بین برود، و همچنین اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبى جلوگیرى کند، بنابر احتیاط واجب باید خوددارى کند.
  • روزه مستحبى اولاد اگر اسباب اذیت پدر و مادر یا جد شود، جایز نیست، بلکه اگر اسباب اذیت آنان نشود، ولى او را از گرفتن -روزه مستحبى جلوگیرى کنند، احتیاط واجب آن است که روزه نگیرد.
  • اگر پسر بدون اجازه پدر روزه مستحبى بگیرد، و در بین روز پدر او را نهى کند، باید افطار کند.
  • کسى که مى‏داند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه دکتر بگوید ضرر دارد،باید روزه بگیرد. و کسى که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد، اگرچه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد، و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست، مگر آن که به قصد قربت بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته.
  • اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد و از آن احتمال ترس براى او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نباید روزه بگیرد،و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، مگر آن که به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته.
  • کسى که عقیده‏اش این است که روزه براى او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه براى او ضرر داشته، باید قضاى آن را بجا آورد.
  • غیر از روزه‏هایى که گفته شد، روزه‏هاى حرام دیگرى هم هست که در کتابهاى مفصل گفته شده است.
  • روزه روز عاشورا و روزى که انسان شک دارد روز عرفه است‏یا عید قربان،مکروه است.

safi golpayegani روزه گرفتن در چه ماه و روزی اشکال دارد؟نظر  آیت الله  صافی گلپایگانی

  • روزه گرفتن در روز عید فطر و قربان، حرام است. و نیز روزی را که انسان نمی‎داند آخر شعبان است، یا اول رمضان، اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می‎باشد.
  • اگر به واسطه گرفتن روزه مستحبی حق شوهر از بین برود، روزه بر زن حرام است. و احتیاط مستحب آن است که اگر حق شوهر هم از بین نرود، بدون اجازه او روزه مستحبی نگیرد.
  • روزه مستحبی اولاد اگر باعث اذیت پدر یا مادر شود با نهی آنان حرام است، بلکه اگر از آن نهی نکنند ولی سبب اذیت آنان شود، یا -جد نهی نماید و روزه سبب اذیت او شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
  • اگر پسر بدون اجازه پدر، روزه مستحبی بگیرد، و در بین روز پدر، او را نهی کند اگر در مخالفت نهی اذیت می‎شود، باید افطار نماید.
  • کسی که می‎داند روزه برای او ضرر ندارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.
  • اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد، و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنان چه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.
  • کسی که عقیده‎اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته، بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به جا آورد.
  • غیر از روزه‎هایی که گفته شد، روزه‎های حرام دیگری هم هست که در کتاب‎های مفصل گفته شده است.
  • روزه روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است.

نظر حضرت آیت الله العظمی سبحانی

  • روزه عید فطر و قربان، حرام است و نیز روزى را که انسان نمى داند آخر شعبان است، یا اول رمضان، اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد، حرام مى باشد.
  •  اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبى حق شوهرش از بین رود، جایز نیست روزه بگیرد، بلکه اگر حق شوهر هم از بین نرود، ولى شوهر او را نسبت به آن، از گرفتن روزه مستحبى جلوگیرى کند، بنابر احتیاط واجب باید خوددارى کند.
  • روزه مستحبى اولاد اگر اسباب اذیّت پدر و مادر، یا جد شود جایز نیست، بلکه اگر اسباب اذیّت آنان نشود ولى او را از گرفتن روزه مستحبى جلوگیرى کنند، احتیاط مستحب آن است که روزه نگیرد.
  • اگر پسر بدون اجازه پدر روزه مستحبى بگیرد و در بین روز پدر او را نهى کند در صورتى که اسباب اذیت پدر شود، باید افطار کند.
  • کسى که مى داند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسى که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد اگرچه پزشک بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.
  •  اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد، و از آن احتمال، ترس براى او پیدا شود چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست.
  • کسى که عقیده اش این است که روزه براى او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه براى او ضرر داشته، باید قضاى آن را به جا آورد.
  • روزه روز عاشورا و روزى که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان، مکروه است.

نظر  آیت الله صانعی

  • اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبّى حقّ شوهرش از بین برود، نباید روزه بگیرد ; همچنین اگر شوهر او را از گرفتن

روزه مستحبّى (نه براى اذیّت آردن) منع آند، بنا بر احتیاط مستحب، باید خوددارى کند.

  • روزه مستحبّى اولاد اگر اسباب اذیّت پدر و مادر یا جدّ شود، جایز نیست ; بلکه اگر اسباب اذیّت آنان نشود، ولى او را از گرفتن

روزه مستحبّى منع کنند، احتیاط مستحب آن است آه روزه نگیرد.

  • کسی  مى داند روزه براى او ضرر ندارد، اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد، و کسی  یقین یا گمان دارد

و اگر کسی که روزه برایش ضرر دارد، اگرچه پزشک بگوید ضرر ندارد، نباید روزه بگیرد، و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست.

اگر انسان احتمال بدهد آه روزه برایش ضرر دارد و از آن احتمال، ترس براى او پیدا شود، نباید روزه بگیرد و اگر روزه

بگیرد، صحیح نیست.

  • روزه روز عاشورا و روزى آه انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان، مکروه است.
< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=210590
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

rabiol-aval1

ماه ربیع الاول چه ماهی است

گرچه در تمام‌ها، ماه‌ها خداوند همواره برکاتش را برای انسان‌ها ارزانی داشته و تمام ایام …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.