تازه های آسمونی
صفحه اصلی > دین و اندیشه > اسلام > فرق بین شیعه و سنی چیست؟
تبلیغات اینترنتی

فرق بین شیعه و سنی چیست؟

what is the di…is and shiites فرق بین شیعه و سنی چیست؟

 

در رابطه با اختلافات موجود بین شیعه و سنی در مورد نماز توجه به چند نکته لازم است:

 

اولاً: اختلاف بین شیعه و سنی در نماز تنها در جزئیات است والا در کلیات با هم مشترکند.

ثانیاً: ریشه اساسی اختلاف آن است که اهل تسنن به سیره خلفا روی آورده، و حتی اجتهادات آنان در برابر نصوص دینی را حجت می‏دانند، لذا حتی در مواردی که سیره خلفا برخلاف ظاهر قرآن یا سنّت پیامبر(ص) باشد، به آن عمل می‏کنند.

 

هم‏چنین در این زمینه از فقیهانی غیراز اهل بیت(ع) نیز تبعیت می‏کنند. ولی شیعیان در فقه و نیز اصول اعتقادی خود پیرو مکتب اهل بیت(ع) می‏باشند همین امر موجب آن گردیده که تفاوت‏های عملی نیز در احکام بروز نماید.گفتنی است که پس از پیامبر اکرم‏(ص) افراد زیادی به عنوان صحابه و یا تابعین، از آن حضرت نقل حدیث می‏کردند. این نقل‏ها سرآغاز شکل گیری فقه و مکاتب فقهی بوده است.

متاسفانه به دلیل فاصله گرفتن حکومت و خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) از اهلبیت(ع) که آگاهترین افراد به احکام دین بوده اند، این حکومت‏ها بنا به دلایل سیاسی به ترویج افراد و مکاتبی که متفاوت با مکتب اهل بیت(ع) بود همت گماشتند تا آن جا که حتی تا چند قرن همه مذاهب فقهی دیگر رسمیت داشتند، ولی مکتب اهل بیت رسمیت نیافته بود.


مهمترین موارد اختلافی شیعه و سنی در احکام نماز مربوط به وضو و جمع خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء می باشد،که به اختصار بدانها اشاره می کنیم:

 

در رابطه با اختلاف در وضو باید گفت:

 

وضوی‌ همه‌ مسلمانان‌ تا خلافت‌ عثمان‌ صورت‌ واحدی‌ داشته‌ و مانند وضوی‌ کنونی‌ شیعه‌ بوده‌ است‌. این‌ مسأله‌ با آیه‌ قرآن‌ نیز تطبیق‌ دارد که‌می‌فرماید: «وامسحوا برؤسکم‌ و ارجلکم‌» (سوره‌ مائده‌ ، آیه‌ 6 ) در این‌ آیه‌ خداوند امر به‌ مسح‌ سر و پاها نموده‌ است‌، در حالیکه‌ اهل‌ تسنن‌ پاها را می‌شویند، علت‌ تغییر وضو این‌ بود که‌ عثمان‌ در اواسط‌ دوران‌ خلافت‌ خود نسبت‌ به‌ چگونگی‌ وضوی‌ پیامبر(ص) گرفتار تردید شد، او سپس‌ وضوی‌ پیامبر(ص) رابه‌ شکلی‌ که‌ اکنون‌ در میان‌ اهل‌ سنت‌ مرسوم‌ است‌ اعلام‌ نمود. این‌ قضیه‌ مورد مخالفت‌ بسیاری‌ از صحابه‌ پیامبر(ص) واقع‌ شد، لکن‌ حکومت‌ اموی‌ بنا به ‌اغراض‌ سیاسی‌ در نقاط‌ مختلف‌ اسلامی‌ شیوه‌ عثمان‌ را تبلیغ‌ کردند و جوی ‌به‌ وجود آوردند که‌ برخی‌ ازصحابه‌ جرأت‌ مخالفت‌ با روش‌ دستگاه‌ حاکم‌ را نداشتند‌ و در نتیجه‌ این‌ گونه‌ وضو گرفتن‌ رواج‌ یافت‌.

 

در مورد اختلاف در جمع کردن بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء هم باید گفت:

 

تردیدی نیست که پیامبر اسلام(ص) نمازها را گاهی در سه وقت می‏خواندند و به عبارت دیگر ظهر و عصر و مغرب و عشاء را پشت سر هم می‏خواندند و می‏فرمودند: چنین می‏کنم تا امّتم راحت باشند. این گونه روایات می‏رساند که پیامبر اسلام(ص)، راحتی امت را در نظر گرفته‏اند و جمع خوانده‏اند. شیعیان در طول تاریخ، تلاش کرده‏اند که سنت‏های پیامبر(ص) را زنده نگهدارند و این هم یکی از سنّت‏های پیامبر(ص) است.

 

 

برای نمونه برخی از روایات را در زمینه‏ی جمع خواندن ظهر و عصر و مغرب و عشاء می‏آوریم:



روایات شیعه:

 

– امام صادق(ع) فرمود: پیامبر اسلام(ص) وقتی که ظهر شد، نماز ظهر و عصر را با جماعت اقامه کرد، بدون این که عذری در کار باشد و همچنین نماز مغرب و عشاء را، بدون این که عذری در کار باشد، و قبل از سقوط شَفَق با جماعت اقامه کرد و پیامبر(ص) این کار را فقط برای وسعت داشتن وقت، انجام داد.

– عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود: پیامبر اسلام(ص) بدون این که عذری در میان باشد، ظهر و عصر،مغرب و عشاء را با یک اذان و دو اقامه، خواندند.

عبدالملک قمی می‏گوید: به امام صادق(ع) گفتم: آیا می‏توانم بدون این که عذری داشته باشم، بین دو نماز را جمع کنم؟ فرمود: پیامبر(ص) چنین می‏کرد و می‏خواست با این کارش برای امتش سبکی و گشایش بیاورد.

این روایات می‏فهماند که پیامبر خدا نمازها را جمع خوانده است و می‏خواست که مردم جمع بخوانند تا راحت باشند. بنابراین اگر کسی جمع خواند عمل به سنّت پیامبر(ص) کرده است.

 

روایات اهل سنّت:

 

– جابر بن زید از ابن‏عباس نقل می‏کند: صَلّی النبیُّ سَبعاً جمیعاً و ثمانیاً جمیعاً :پیامبر(ص) هفت رکعت را جمع خواندند و هشت رکعت را هم جمع خواندند.

– ابن عباس می‏گوید: «صلّی رسولُ‏ الله الظُّهْرَ والعصرَ جمیعاً والمغربَ و العشاءَ جمیعاً من غیر خوفٍ و لاسَفرٍ:[6] پیامبر اسلام(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشاء را بدون این که خطر و سفری باشد، جمع خواندند.»

– ابن عباس می‏گوید: انّ النبی(ص) کان یُصَلّی بالمدینه یجمع بین الصلوتین بین الظهر و العصر و المغرب و العشاء من غیر خوفٍ و لامطرٍ. قیل له: لِمَ؟ قال: لئلاّ یکون عَلی امتِهِ حَرَجٌ: پیامبر(ص) در مدینه بدون این که خطری باشد و یا باران ببارد، ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم می‏خواندند. از ابن‏عباس پرسیدند: چرا چنین کرد؟ ابن عباس گفت: تا امت در مشقّت نباشد.

– سعید بن جبیر از ابن عباس نقل می‏کند که: صلی رسول ‏الله(ص) الظهر و العصر جمیعاً والمغرب و العشاء جمیعاً فی غیر خوف و لاسفر:پیامبر(ص) بدون این که خطر و سفری باشد ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواند.

 

روایات اهل سنت در این زمینه فراوان است. برای نمونه به این چند روایت اشاره کردیم. بر اساس این روایات پیامبر اسلام(ص) نماز مغرب و عشاء و ظهر و عصر را با هم می‏خواندند و هدفشان هم این بود که مردم راحت باشند و آن حضرت می‏دیدند که مردم در مشقّت هستند و به خاطر همین چنین کردند. حال اگر کسی یا گروهی و یا امّتی مانند پیامبر(ص) نماز بخواند، نه تنها کار بدی نکرده‏اند بلکه به سنّت پیامبر عمل کرده‏اند. آن چه بد است، رها کردن سنّت پیامبر است. هر کس سنّت پیامبر را رها کند، مرتکب کار زشت شده است، نه آن کس که به این سنت عمل می‏کند.

 

 

 

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=44635
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

rabiol-aval1

ماه ربیع الاول چه ماهی است

گرچه در تمام‌ها، ماه‌ها خداوند همواره برکاتش را برای انسان‌ها ارزانی داشته و تمام ایام …

17 نظرات

  1. موارد اختلافی بین تشیع و تسنن، زیاد است و اینجا جای بحث در این موارد نیست. من نیز قصد تفرقه اندازی ندارم، اما تنها اشاره وار به یکی از مهمترین و اساسی ترین موارد اختلافی، می پردازم و تحقیق و تامل را به علاقه مندان حق و راستی، می سپارم. باور به اصلی به نام ” بدآ ” در مذهب تشیع و عدم باور به آن در مذهب تسنن . این اصل بنیادی تشیع که با تفاوتی اندک، یهودیان نیز، به آن اعتقاد دارند، نداشتن علم مطلق و در نتیجه، پشیمانی از بعضی تصمیمات گذشته و احیانا اصلاح آنها ( در خداوند یکتا ) می باشد.

  2. قشنگ بود

  3. براشون متاسفم هرکی که مهر علی به دلش نباشه بهشتی نیست

  4. با سلام. از شما برای این پست سپاس گزارم. دو تا سوال داشتم.
    یکم اینکه آیا وهابیت و بهاییت از فرقه های تسننه یا نه، ریشش دقیقا از کجاست؟
    دوم این که چرا علمای بزرگ شیعه و علمای بزرگ تسنن رو در روی هم نمیشینن تا با هم بحث کنن و ببینن حق با کیه و این اختلاف چند صد ساله رو تموم کنن و بگن اسلام یکیه و بس.
    سپاس

    • ناشناس

      خیر ارتباطی با هم ندارند، در این مورد مطلب جداگانه خواهیم نوشت
      تا به حال با هم گفتگو داشته اند، اما به علت های مختلف به نتیجه نرسیده اند
      ولی در کل همه مسلمان هستیم و مشکلی نداریم

  5. مهرداد

    مرحله اعتقاد:

    1-اعتقاد به امامت و اینکه امامت از اصول دین است و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و دقیقاً بخاطر همین عصمتی که غیر از خدا کسی از آن آگاهی ندارد، امام باید از طرف خدا منصوب شودو حکومتهای اسلامی باید به ولایت منتهی شود.

    2- شیعه اطاعت از حاکم ظالم و جائر را جایز نمی‌داند.

    3- شیعه معتقد است که مقصود‌ از اهل بیت در آیه 33 احزاب، حضرت فاطمه و ائمه اطهارند.

    4- شیعه معتقد است که انبیاء معصومند و نه تنها مرتکب گناه کبیره نمی‌شوند بلکه حتی گناه صغیره را هم انجام نمی‌دهند.

    5- رویت خدا نه در دنیا ممکن است و نه در آخرت.

    6- صفات خدا عین ذاتش است.

    7- بر خلاف اهل سنت شیعه عقاب طائع و ثواب عاصی را از خدا جایز نمی‌داند.

    8- شیعه قائل به جبر نمی‌باشد.

    9- بداء و رجعت و شفاعت هم از جمله اموری‌اند که شیعه بدان معتقد می‌باشد.

    10- شیعه بر خلاف اهل سنت جمیع صحابه را عادل نمی‌داند و می‌گوید که در بین صحابه هم عادل وجود دارد و هم فاسق و فتوی آنها بر احدی حجت نیست.

    و…

    مرحله احکام :

    1- شیعه تقیه را جایز می‌داند.

    2- متعه که همان ازدواج موقت است در نظر شیعه جایز است.

    3- باب اجتهاد از نظر شیعه مفتوح است.

    4- تعصیب و عول را شیعه در باب ارث قبول ندارد.

    5- از نظر شیعه جمع بین صلاتین جایز است.

    6- حی علی خیر العمل فصلی از فصول اذان است.

    7- زیارت قبور و ائمه اطهار نه تنها شرک نیست بلکه ثواب زیادی دارد و عین توحید می‌باشد و…

    شما برای کسب توضیح و اطلاعات بیشتر می‌توانید به کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنید همچون:

    الجوامع و الفوارق بین السنه و الشیعه نوشته محمد جواد مغنیه.

    مع الشیعه الامامیه فی عقائدهم نوشته آیت الله جعفر سبحانی .

    العقیده الاسلامیه علی ضوء مدرسه اهل البیت تالیف آیت الله جعفر سبحانی

    منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه قم

  6. اختلاف فقط به شکل نماز خواندن نیست …چرا کامل نمی نویسید؟؟؟؟ ما میخوایم بدونیم نمی خوایم کور کورانه زندگی کنیم …تمام موارد رو بنویسید مقایسه با خودمون ما عقل داریم به اندازه شما…لطفن کامل بیان کنید…

  7. اختلاف فقط در نماز خواندن نیست… چرا کسی یا نهادی کامل نمینویسه چه فرق هایی باهم دارن…ما میخوایم بدونیم نمی خوایم کورکورانه زندگی کنیم

  8. مهرداد

    اهل تسنن لطفا توجه کنند

    1.پیامبر فرمودند: علی با حق است و حق با علی است

    2.به داستان معراج رفتن پیامبر رجوع کنید

    3.تا قبل از اینکه مرگ فرارسد وآن موقع بفهمید امام علی (ع) و سایر امامان حقند الان بفهمید

  9. زن زليل

    بابا2بارتواین زمینه وموارددیگه نظردادم ولی نمایش ندادید

  10. ناشناس

    لطفا بین شیعه و سنی تفرقه نندازید همه باهم برادریم مهم اینه ک همه خدارو قبول دارن و رو ب قبله اون نماز میخونن دیگه جزئیات چه اهمیتی داره تشکر

    • ناشناس

      دوست عزیز ولایت امیرالمومنین جزیاته ؟امام حسین جز جزییات حساب میشه ؟موعود امام عصر (عج)جز جزییاته
      تو مسلمان نباشی ❗ بهتر است

      • وقتی ایه ای در قرآن دال بر ولایت سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ نیست، پس چ ولایتی؟ مگر خدا معاذالله نمی توانست آیه ای بیاورد که بفرماید : علی ولی الله. همچنان که برای پیامبرش این کارا را کردو فرمود : محمد رسول الله و الذین معه اشدا علی الکفار و رحماء بینهم … . آیا خدا نعوذبالله عاجز بود؟ چرا باید ولایت سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ را که یکی از اصول دین شماست باید با هزار حدیث و قیچی کردن آیات قران اثبات نمود؟ اگر در قرآن نص صریحی و قطعی در مورد سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ هست [ که بدون شک نیست] پس ولایت و امامت بقیه ی امامانتان ـ رحمهم الله اجمعین ـ که در قرآن نیست، را چگونه اثبات می کنید؟ و به یاد داشته باشید که همیشه یک اصل باید در قرآن باشد که سنت رسول ـ صلوات الله علیه – بتواند آن را تشریح و تبیین کند.
        ———————————————————————————————–
        بعدا نوشت : در پاسخ به مقاله آسمونی :

        {در رابطه با اختلاف در وضو} :

        ﴿ یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰهِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَکُمۡ وَ أَیۡدِیَکُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَ ٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِکُمۡ وَ أَرۡجُلَکُمۡ إِلَى ٱلۡکَعۡبَیۡنِۚ﴾ [المائ‍ده: ۶]
        در این آیه : خداوند پس از امر به شستن صورت و دست ها تا آرنج به مسح سر و شست پاها اشاره می کند.
        کسانی که قواعد عربی بلد باشند (و کتمان نکنند) می دانند که واژه های «وُجُوهَــــکُمۡ، أَیۡدِیَـــــکُمۡ،أَرۡجُلَــــکُمۡ» منصوب به فتحه هستند و فعل مرجع آنها فَٱغۡسِلُواْ هست. زیرا اگر فعل مرجع «أَرۡجُلَـــــکُمۡ»، «ٱمۡسَحُواْ» بود، چنانکه «رُءُوسِکُمۡ» به واسطه ی حرف جر «بـــ» مجرور به جر قرار گرفته و کسره گرفته، باید فعل «أَرۡجُلَـــــکُمۡ» نیر به واسطه ی حرف عاطفه ی «و»، معطوف به «بِرُءُوسِـکُمۡ» می شد و تبدیل به «أَرۡجُلـِــــکُمۡ» می شد. در حالی که چنین نیست. و اگر «أَرۡجُلَـــــکُمۡ» پس از «فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَکُمۡ وَ أَیۡدِیَکُمۡ» می آمد، آن وقت ترتیب شستن وضو بهم میخورد. مازاد بر اینها سنت رسول اکرم و اهل بیت ارجمند و صحابی کرام برای تبیین این آیه کافی است.

        {در مورد اختلاف در جمع کردن بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء} :

        *در مورد اوقات نماز قرآن کریم می فرماید : (إِنَّ ٱلصَّلَوٰهَ کَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ کِتَٰبٗا مَّوۡقُوتٗا﴾ [النساء: ١٠٣] – همانا نماز بر مؤمنان، در اوقات معین مقرر شده است. (ترجمه : محمد مهدی فولادوند)

        ** سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ در نامه ی 52 نهج البلاغه به والیان حکومت اسلامی در زمان خلافت خویش اوقات نمازهای پنج گانه را چنین توضیح می دهد :
        «پس از یاد خدا و درود ؛ نماز ظهر را با مردم وقتى بخوانید که آفتاب به طرف مغرب رفته، سایه آن به اندازه دیوار آغل بز گسترده شود، و نماز عصر را با مردم هنگامى بخوانید که خورشید سفید است و جلوه دارد و پاره ‏اى از روز مانده که تا غروب مى ‏توان دو فرسخ راه را پیمود. و نماز مغرب را با مردم زمانى بخوانید که روزه دار افطار، و حاجى از عرفات به سوى منى کوچ مى ‏کند. و نماز عشاء را با مردم وقتى بخوانید که شفق (سرخی) پنهان، و یک سوّم از شب بگذرد، و نماز صبح را با مردم هنگامى بخوانید که شخص چهره همراه خویش را بشناسد، و نماز جماعت را در حد ناتوان ترین آنان بگزارید، که موجب فتنه انگیزیشان نگردید.»

        این است فرمان امیرالمومنین حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ درباره ی اوقات نمازهای پنج گانه، پس سوال ما اینست که شما چرا خلاف عمل و گفتار علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ عمل می کنید؟؟
        – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
        اما جمع دو نماز نزد اهل سنت نیز درست است. اهل سنت هم، در بیماری و سفر و هنگام عذر، جمع بین دو نماز را جایز می دانند، ولی اصل را بر جدا خواندن نمازهای پنج وقت در حالت عادی می دانند.
        ===========================================================

        ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ .کوچک شما : محمد (دانشجوی پزشکی علوم پزشکی تهران)

        • افرین بر اقامحمد گل

        • با سلام خدمت مسلمانان عزیز. آقا محمد احساس میکنم شما جزء برادران اهل سنت هستید ولی به هر حال ب جوابی که برادر حقیرتان ب سوال شما میدهد توجه کنید. شما فرمودید که خداوند متعال در قرآن کریم نگفته که حضرت علی (ع) ولی خداست. اولا باید خدمت شما عرض کنم که خداوند در هیچ موردی در قرآن اسم کسی را که در آینده خواهد آمد را نبرده است چنانچه شما در آیه ایی در قرآن میبینید که میفرماید: پیشوای شما کسی است که در رکوع زکات میدهد.

        • با سلام خدمت مسلمانان عزیز. آقا محمد احساس میکنم شما جزء برادران اهل سنت هستید ولی به هر حال ب جوابی که برادر حقیرتان ب سوال شما میدهد توجه کنید. شما فرمودید که خداوند متعال در قرآن کریم نگفته که حضرت علی (ع) ولی خداست. اولا باید خدمت شما عرض کنم که خداوند در هیچ موردی در قرآن اسم کسی را که در آینده خواهد آمد را نبرده است چنانچه شما در آیه ایی در قرآن میبینید که میفرماید: پیشوای شما کسی است که در رکوع زکات میدهد…

        • . یا دقیقا در روز غدیر خم آخرین آیه نازل میشود و خداوند میفرماید امروز دینتان را کامل کردم. خوب به نظر شما این یعنی چه؟ آیا این به معنای ولایت امیرالمومنین حضرت علی (ع) نیست؟؟؟!!!! ناعوذوباللله خداوند کاری را بی حکمت انجام میدهد؟!!!؟؟؟ چرا این آیه دقیقا بعد از این که پیامبر دست حضرت علی (ع) را با خطاب ولی به بالا بردند این آیه نازل شده است؟؟؟ به نظر شما خدا برای تفریح و تفننی آیه را آن هم این آیه را دقیقا در آنجا و آنزمان فرستاده؟؟!؟!؟!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.