تازه های آسمونی
صفحه اصلی > اخبار > اخبار سلامت و پزشکی > هشدارهای مکمل های ورزشی
تبلیغات اینترنتی

هشدارهای مکمل های ورزشی

Warnings sports supplements هشدارهای مکمل های ورزشیهشدار :
رییس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مکمل‌هایی که در برخی از رشته‌های ورزشی بخصوص بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید زیرنظر پزشک یا مشاور تغذیه و با رعایت رژیم غذایی باشد.
 
به گزارش آسمونی به نقل از بوشهرنیوز : دکتر سهیل افرازی اضافه کرد : داروهای هورمونی یا دوپینگی نباید مورد استفاده ورزشکاران قرار بگیرد، چون در برخی موارد علاوه بر ضررهای جبران ناپذیر برای سلامت، احتمال مرگ مصرف کننده نیز وجود دارد. مکمل‌هایی که در داروخانه‌ها وجود دارد از شرکت‌های پخش داروی مجاز تهیه می‌شود که دارای لیبل فارسی و مشخصات کامل محصول می‌باشد.
وی خاطر نشان کرد: مکمل‌هایی که از مراکزی غیر از داروخانه‌ها تهیه می‌شود باید دارای برچسب مخصوص وزارت بهداشت باشند و مصرف کنندگان می‌توانند برای تایید آن، به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مراجعه نمایند و از مجاز بودن آن محصول اطمینان حاصل کنند.
دکتر افرازی با اشاره به این نکته که بدون تجویز پزشک، نباید از این مکمل‌ها استفاده شود، گفت: در مورد مصرف بعضی از این مکمل‌ها، نیاز به مصرف زیاد آب وجود دارد و یا کسانی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند به هیچ عنوان نباید از این دارو‌ها استفاده کنند، به همین دلیل باید پیش از مصرف، اطلاعات کاملی در مورد نحوه میزان مصرف مکمل‌ها داشته باشند.
داروهای هورمونی یا دوپینگی، داروهای نیروزایی هستند که مصرف آن‌ها بسیار مضر است و حتی در برخی موارد خطر مرگ را به همراه دارد.
استروییدهای آنابولیک (هورمون‌های جنسی) به عنوان جایگزین هورمون‌های تستوسترون و ناندرلون در افرادی که کمبود هورمون دارند استفاده می‌شود ولی برخی از ورزشکاران برای افزایش قدرت کاذب جسمانی و افزایش حجم عضله از این دارو استفاده می‌کنند که این کار بسیار خطرناک است. کاربرد اصلی اَنسولین، کاهش قندخون است و با تجویز پزشک متخصص و مشخص کردن مقدار دُز آن استفاده می‌شود، ولی برخی از ورزشکاران از این دارو به عنوان آنابولیزا (برای افزایش حجم عضله و افزایش انرژی) و بدون آگاهی از مقدار دُز آناز این دارو، استفاده می‌کنند که در برخی موارد بدلیل تزریق دُز زیاد از این هورمون، قندخون به مقدار زیاد اُفت پیدا می‌کند و فرد دچار شوک هیپوگلیسمی (کاهش شدید قندخون) می‌شود و ممکن است خطر مرگ را به همراه داشته باشد.
رییس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو گفت: برخی از دارو‌ها و مکمل‌های غیرمجاز، در عطاری‌ها نیز به فروش می‌رسد. این دارو‌ها علاوه بر اینکه عوارض مکمل‌ها و داروهای هورمونی را دارند، ممکن است از مواد غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته تهیه شده باشند و احتمال خطر مضاعفی را برای مصرف کننده ایجاد کند.
< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=91907
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

shasan-hashemi

خاموش بودن دانشجو از همه چیز خطرناکتر است

به گزارش آسمونی: وزیر بهداشت «روز دانشجو» را یک فرصت نامید و تاکید کرد: تبدیل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.