تازه های آسمونی
صفحه اصلی > سینما و موسیقی > ساز و ترانه > آشنایی با سبک موسیقی تلفیقی
تبلیغات اینترنتی

آشنایی با سبک موسیقی تلفیقی

music compilation آشنایی با سبک موسیقی تلفیقی

آسمونی : موسیقی تلفیقی گونه‌ای از موسیقی است که حاصل تلفیق دو یا چند فرهنگ موسیقایی می‌باشد که همواره تلاش در به هم رساندن موسیفی در دهکده جهانی موسیقی را دارا می‌باشد .

به عنوان مثال می‌توان به تلفیق موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی کلاسیک که در اینجا بعنوان نمونه میتوان به البوم (مولانا و باخ) اثر داود آزاد یا تلفیق موسیقی اصیل آذربایجان با موسیقی جز که توسط عزیز مصطفی زاده در آذربایجان صورت می‌گیرد، اشاره کرد.

صاحب سبک

از صاحب سبکان این نوع موسیقیایی می توان از محسن نامجو نام برد،که کارش تلفیقی ازموسیقی سنتی و محلی ایرانی با جاز، راک و بلوز است.

وی درباره این فرهنگ موسیقیایی میگوید:”من فکر می کنم تلفیق، اپیدمی زمانه ما شده. یعنی هر موزیسینی برای این که بتواند به روز باشد باید تلفیق انجام بدهد. ولی در تلفیق نباید فقط ابزار یا سازها تلفیق بشوند، می شود با یک سه تار تک هم به این نتیجه رسید.”

تاثیرات این سبک موسیقی

اصولا هر نوع موسیقی تلفیقی تاثیرات خود را دارد. موسیقی تلفیقی با توجه به نوع تلفیق صورت گرفته، آثار خود را دارد. باید ببینیم هدف و تفکر آهنگساز از تلفیق صورت گرفته چیست. در تاریخ دیده ایم که گونه های مختلف تلفیق صورت گرفته است و موسیقی های مختلف از نژادها و رنگ های مختلف با هم تلفیق شده اند و هر کدام حال و هوای خاص خود را داشتند. برای تلفیق موسیقی قاعدتا باید ابزار و وسایل این کار مهیا باشد.

اولین ابزار ساز است که ساز آن دو ناحیه و زبان بیان بسیار مهم است. سازها زبان گفتمان دو فرهنگ هستند و ممکن است یکی گیتار باشد از یک کشور و یک ساز دیگر با لهجه و سبک متفاوت از کشور دیگر که در این بین نوازنده های این دو ساز نقش مهمی را ایفا می کنند و اینکه نوازنده های فوق چقدر از موسیقی آگاهی داشته باشند و بتوانند تلفیق را به درستی انجام بدهند.

تلفیق ممکن است فقط سازی باشد ولی این مساله برمی گردد به سطحی بودن آهنگساز و تفکرات او که نتوانسته از لحاظ محتوایی در کارش موفق باشد. هر نوع موسیقی می تواند سلیقه مردم را به سمت آثار فاخر و جدی تر ببرد.

موسیقی فاخر یا غیر فاخر نداریم چون همه سبک ها باید کار خودشان را انجام بدهند. مثلا موسیقی «رپ» یا «متال» یا «سنتی» هریک باید در جای خودشان باشد منتهی این سبک ها خوب و بد دارند. هر موسیقی اگر کار خود را درست انجام بدهند موفق است. برخی معتقدند که موسیقی تلفیقی خیلی سنگین است.

نکته دیگری که به غلط مطرح می شود این است که چرا موسیقی تلفیقی، مثل پاپ همه گیر نیست. در حالی که کاربرد این دو کاملا متفاوت است. شما در هر شرایطی می توانید پاپ گوش کنید و البته تاکید می کنم اگر تفکر درستی در ساخت موسیقی پاپ باشد می تواند جریان ساز شود. از موسیقی تلفیقی حمایت چندانی نمی شود ولی اینکه شنونده های کمتری دارد صرفا مختص ایران نیست.

در تمام کشورهای دنیا موسیقی هایی به این شکل دارای یک تیپ مخاطب خاص هستند. در طول تاریخ اگر بنگریم متوجه این روند هم می شویم. در ایران هم این داستان هست.

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=78042
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

local-instrument1

ساز های محلی ایران

شهرهای مختلف ایران به واسطه اینکه انواع قبایل و طوایف را در خود جای داده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.