تازه های آسمونی
تبلیغات اینترنتی

فصل کرگدن

The behemoth فصل کرگدن

 

 

کارگردان : بهمن قبادی

بازیگران : بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی، آرش لباف، برن ساعت، یولماز اردوغان، بئلجیم بلگین و

فیلمبردار: تورج اصلانی

موسیقی: کیهان کلهر

تهیه کننده: مارتین اسکورسیزی

افتخارات:جایزه بهترین فیلمبرداری برای تورج اصلانی در آسیا پسفیک

همینطور برنده جایزه هییت داوران جشنواره سن سباستین برای بهترین فیلمبرداری

و 7 نامزدی دیگر

 

The behemoth 2 فصل کرگدن

 

درباره فیلم “فصل کرگدن”

فصل کرگدن” فیلمی ساخته بهمن قبادی کارگردان ایرانی است که سال‌هاست از ایران رفته و فیلم اخیر خود را هم با بازیگرانی ساخته که یا خارجی هستند یا افرادی هستند که در بدنه رسمی سینمای ایران جایی برای آنها نیست.

 

در این فیلم مونیکا بلوچی، بهروز وثوقی و آرش لباف، برن سات و یلماز اردوگان دو بازیگر ترکیه‌ای نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند و با اینکه به نظر می‌رسد این فیلم روایتگر یک داستان عاشقانه است ولی به تاریخ ایران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات سیاسی پس از آن روزها می‌پردازد.

 

“فصل کرگدن” در اصل داستان یک شاعر کرد به نام صالح است که در دوره شاه کاملا شناخته شده و بعد از انقلاب به او تهمت سرودن اشعار ضداسلامی زده می‌شود و همراه همسرش به زندان می‌افتد. او ۳۰ سال در زندان می‌ماند ولی همسرش ۲۰ سال جلوتر از او آزاد می‌شود و حالا این شاعر به دنبال یافتن همسرش است….

 

داستان از آنجا شکل می‌‌گیرد که زوج جوانی در آستانه انقلاب ۵۷ در ایران با هم ازدواج کرده‌اند. مینا (مونیکا بلوچی) دختر یک نظامی عالی‌رتبه ارتش شاهنشاهی است و شوهرش ساحل فرزان (بهروز وثوقی در زمان حال) شاعری اهل کردستان، بدون پیشینه سیاسی و موفق در انتشار آثار ادبی‌اش.

 

راننده خانوادگی آنها، اکبر رضایی (یلماز اردوغان) که عاشق مینا است در اوج انقلاب در میان انقلابیون صاحب موقعیتی برجسته می‌‌شود و پس از بهمن ۵۷ مینا و شوهرش را به قصد جدا کردن‌شان به زندان می‌اندازد. داستان این سه نفر تا زمان حال (۲۰۱۰ استانبول) دنبال می‌شود.

 

 از طریق ترکیبی از فلش بک ها ما درمیابیم که زندانی سیاسی سابق , قربانی حسادت شخصی دوستی که به دنبال رابطه با همسرش بود می شود . 

اثر لبریزیست از ترکیب خشن تصاویر با رنگهای آبی و قهوه ای در حالیکه با رنگ سفید برای ایجاد نوعی نگاه تزکیه یافته , تلطیف شده است . به سختی هر نوع گفت و گویی در فیلم دیده می شود , بار اصلی روایت خطوط داستانی به دوش تصاویر است , و در مورد تیم بازیگران , برای انتقال مطلوب احساسات , این مسئله , از طریق حرکات و اشارات , حالات صورت و چشم , اتفاق می افتد . حتی با محدودیتهای قرار داده شده , عملکرد بهروز وثوقی فراموش نشدنیست .

 

 

مانند مواد اصلی تماتیکی اثر , فیلم طبیعت بشری را در حالت وخیفی نشان میدهد . با این حال بخشی از آنچه که بدان پیامدهای روانی , گفته می شود , همواره برای کسانیکه مرتکب اعمال خائنانه شده اند , وجود دارد . همانا آنچه که به معنای واقعی کلمه با از بین بردن آثار ستم , بدان رستگاری اطلاق می شود . با این وجود اما در پرده ی آخر قانون پایانی اینست که نهایت از خودگذشتگی را برای زنی گرفتار در مرکز گردابی ناشناخته انجام دهی .

 

شاید بخشی از مغز بیننده  با دیدن فیلمهای زیادی از این دوره ی جشنواره بین المللی فیلم تورنتو _ به دلیل آنکه قسمتی از خود را در فقدان آنچه که در پرده ی نمایش اتفاق افتاد سهیم کند بیش از حد رنج می برد . و چه از فقدان و از دست دادن تصاویر ناب و رویایی “فصل کرگردن” که هم زیباست و هم نگران کننده .

 

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=36195
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

abad-va-yek-rooz

نقد فیلم جنجالی ابد و یک روز

 فیلم “ابد و یک روز” یکی از آثار شاخص بخش نگاه نو و سودای سیمرغ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.