در تلگرام منتظر شما هستیم
عضویت در کانال آسمونی
تازه های آسمونی
صفحه اصلی > سینما و موسیقی > نقد و بررسی فیلم > ابد و یک روز ، نقد فیلم
کانال تلگرام کوروش

ابد و یک روز ، نقد فیلم

abad va yek rooz ابد و یک روز ، نقد فیلم
پوستر فیلم ابد و یک روز – سایز بزرگ در انتهای صفحه

 فیلم “ابد و یک روز” یکی از آثار شاخص بخش نگاه نو و سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود، که اولین فیلم بلند سعید روستایی است.

این فیلم آرای مردمی زیادی را در بین رقبای خود در جشنواره فیلم فجر 34 داشت و توانست نظر جمع زیادی از اهالی سینما را نیز جلب نماید.

فیلمبرداری ابد و یک روز در مدت دو ماه در لوکیشن هایی در تهران انجام شده است و سعید ملکان تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است، بازیگران این اثر در نقش های متفاوتی حضور دارند و این مورد یکی از ویژگی های این اثر به شما می رود.

بازیگران فیلم ابد و یک روز

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح و شبنم مقدمی.

خلاصه داستان ابد و یک روز

سمیه ( پریناز ایزدیار ) دختر جوانی است که قرار است به زودی به عقد مردی افغان درآید. اما سمیه برای انتخاب این وصلت مردد است چرا که وضعیت خانه ای که در آن قرار دارد تا حدود زیادی به او وابسته است. وی مادر پیر و از کار افتاده ای دارد و البته برادران و خواهرانی که همواره در حال نزاع با یکدیگر هستند و…

abad va yek rooz2 ابد و یک روز ، نقد فیلم

ابد و یک روز درد گریز ناپذیری از فلاکت و بدبختی

ابد و یک روز را شاید خیلی ها سیاه نمایی جامعه ایرانی بدانند یا بتوان اگر عینک آقای فراستی را بر دیدگان زد (که معلوم هست چرا تریبون صدا و سیما دربست در اختیار ایشان است ) از آن تفسیر های ضد ایرانی ضد انسانی و خیلی چیز های عجیب و غریب دیگر درآورد کاری که آقای فراستی به بدترین شکل ممکن آن را انجام داده است. اما به عقیده من، ابد و یک روز ، برش کوچک از فلاکتی بزرگ است که حتما باید درون آن گیر کرده باشی تا بفهمی چرا ابد و یک روز است! و چرا امید رهایی و تمام شدن در آن تقریبا ناممکن است. باید با اینهمه بدبختی و فشار و اتفاقات عجیب و غریب سر و کله زده باشی تا بفهمی که همه ی اینها نه داستان است نه سیاه نمایی. فقر در عام ترین تعریف آن، آنچنان سخت،گریز ناپذیر و بازتولید شونده است که می بایست درون آن گیر کرده باشی تا باور بخش های عظیمی از این فیلم برایت ممکن پذیر باشد. دقیقا فقر “ابد و یک روز” است. و این بهترین واژه ای است که می توان برای این وضعیت استفاده نمود. می گویند محتوای ذهنی انسانها از تجربه های شخصی شان و یا از مطالعه و زندگی دیگران حاصل می شود حال اگر آقای روستایی عزیز را با این سن کم به عنوان کارگردان و نویسنده فیلم در نظر بگیریم، هرچقدر هم این انسان کتاب خوانده باشد و مطالعه کرده باشد، پختگی این انتخاب( انتخاب اسم) و استادی در پرداختن به زاویه های بسیار بسیار جزئی اش، برای من مخاطب جای سوال دارد. یعنی با دیدن فیلم پیش خودم می گویم این یک تجربه شخصی است و نویسنده امکان ندارد در این سن بدون داشتن تجربه شخصی و لمس این موقعیت بتواند به این زیبایی روایت کند. البته خیلی ها هم این روایت را می دانند اما بلد نیستند که روایت کنند و این دقیقا هوش و ذکاوت و مهارت فیلم سازی آقای روستایی را نشان می دهد.

Abad va Yek Rooz1 ابد و یک روز ، نقد فیلمسعید روستایی فیلم اولی ست که آدم را می ترساند!

چون با گرفتن بازی های خوب از بازیگران حرفه ای و لحظه لحظه مخاطب را میخکوب فیلمش کردن، نشان داد یک کارگردان خوش آتیه و عجوبه ای در فیلم‌سازی پا به عرصه سینمای ایران گذاشته است؛ با این حال این همه ترس من نیست. روی دیگر ترس من که جنبه منفی دارد به فضای به شدت تلخ و ناامیدانه فیلم این جوان بر می گردد.

Abad va Yek Rooz3 ابد و یک روز ، نقد فیلم

ابد و یک روز به عقیده من یک برش خیلی واقعی از یک جامعه نه چندان کوچک است

ربطی هم به ایران ندارد،این خانه می تواند در هند باشد،در کوچه پس کوچه های فیلیپین یا چین و یا حتی آمریکا باشد . فقر و فلاکت در عام ترین شکل کلمه “ابد و یک روزی” است و ربطی به جا و مکان ندارد . البته شاید برخی ها این نگاه را نوعی تقدیر گرایانه بدانند یعنی اینکه سرنوشت هر کسی از پیش رقم زده شده است و اصلا جای تغییر نیست! و از این رو بخواهند این نوشته و یا فیلم را مورد نقد قرار دهند که در جواب باید گفت نه فیلم و نه نوشته اینجانب داعیه همچین موضوعی را ندارد فقط می خواهد گریز ناپذیری از بدبختی را یادآور شود. استثنا همیشه وجود دارد ولی آدم وقتی که در این شرایط گیر می کند انگار اتفاقات بد و سختی ها، دومینو وار روی سرش خراب می شود و اینقدر این اتفاقات سریع می افتد که اصلا نمی دانی کدام را حل کنی و به کجا برسی. ابد و یک روز راوی حقیقتی بزرگ و بی پرده و بی رودربایستی است. بازی های درخشان بازیگران فیم به ویژه نوید محمد زاده که به جرات می توان گفت یکی از شاهکار های بازیگری تاریخ سینمای ایران بود فیلم را باورپذیر تر و ملموس تر ساخته است. لحظه تقاضای نوید محمد زاده از خواهرش سمیه برای نرفتن! و فرو رفتن در استیصال و درماندگی این کارکتر، مرا یاد “شان پن در فیلم رودخانه مرموز انداخت. زمانی که جسد دخترش را پیدا می کند با نهایت درماندگی شروع به فریاد و گریه می کند. فیلمی که برای شان پن اسکار به همراه آورد.”

Abad va Yek Rooz6 ابد و یک روز ، نقد فیلم

به عقیده من این فیلم اگر در آمریکا ساخته می شد بی شک نوید محمد زاده لایق دریافت اسکار بازیگری میشد

واقعا خیره کننده بود و علیرقم تلخی فیلم، آدم دوست دارد صدبار این فیلم را برای بازیگرهای معرکه اش تماشا کند. پریناز ایزدیار در نقش سمیه،خواهری که پناهگاه خانواده است و از همه چیز خود میگذرد تا بقیه خانواده راحت تر زندگی کنند بسیار درخشید. نقشی ملموس که می توان در خانواده های دهه پنجاه و شصت ( زمانی که تعداد بچه های خانواده زیاد بود) به راحتی پیدا کرد. پیمان معادی نقش یک برادر بزرگ را که می خواهد یک ذره خانواده اش را به سمت خوشبختی ببرد و در این راه از کار غیر اخلاقی( معامله بر سر خواهر ) هم نمی ترسد تا یک کار بزرگ اخلاقی تر را انجام دهد نیز خیلی خوب از کار درآمده است. این تعارض را آقای معادی به زیبایی بازی کرده است. اما با همه این تلاش ها،فقر و فلاکت “ابد و یک روز” است! اعتیادی که ترک نمی شود، خواهری نمی رود و بر میگردد، خواهر زاده ای که ادب نمی شود ،مغازه فلافلی ای که احتمالا بسته می شود چرا که باید پول خواستگار افغانی داده شود و…. همه اینها نشانگر گریزناپذیری است از بدبختی. باید حتما آدم این شرایط را گذارنده باشد تا بفهمد که این “ابد و یک روز” یعنی چه. شاید تنها نشانه این گریز درس و تحصیل باشد،اینده ای که فقط دارد به فرزند کوچک و باهوش خوانواده چشمک می زند. درس خواندن و رها شدن از این فلاکت.

Abad va Yek Rooz4 ابد و یک روز ، نقد فیلم

در یک جمع بندی به نظر من ابد و یک روز یکی از شاهکارترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است که همه چیز آن در یک قواره و استاندارد ساخته شده است. نمایشنامه عالی،کارگردانی بی نظیر،موسیقی عالی بازیگری های تکرار نشدنی ،فیلم برداری و همه و همه در بالاترین استاندارد. همه ی شمار ابه دیدن این شاهکار سینمای ایران دعوت می کنم.

Abad va Yek Rooz5 ابد و یک روز ، نقد فیلم

 

abad va yek rooz poster ابد و یک روز ، نقد فیلم
پوستر فیلم ابد و یک روز

نقد فیلم از: کاوه علیزاده

 

معرفی، نقد و بررسی سایر فیلم های ایرانی و خارجی را در لینک زیر ببینید:

نقد و بررسی فیلم

+ کلیک نمایید و عضو تلگرام آسمونی شوید


امتیاز شما به این صفحه:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4٫50 out of 5)
Loading...

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=141614
آموزش پیش بینی فوتبال
خرید غذای سگ، خرید غذای گربه
تبلیغات اینترنتی
کانال تلگرام آسمونی

اینم جالبه !

نقد سریال آمریکایی بازی تاج و تخت

بازی تاج و تخت یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی است که  به سبک خیال‌پردازی حماسی ساخته …

42 نظرات

  1. تعریف ها را دوستان کردن,من فقط چند تا نکته را می گم
    1. استفاده کم از موسیقی اتفاقا نقطه قوته. چون انتقال حس از طریق تصویر خیلی سخت تر از تصویر به همراه موسیقی است
    2. بر خلاف نظراتی که قصد داشتند مسائل جنسی را به لیلا نسبت بدهن به نظرم من این وصله به اعظم بیشتر می خورد با اون وضع آرایشش نسبت به خواهران دیگه و لاک ناخن ها به همراه تنها زندگی کردن و خرید خودروی 206 . به نظرم نویسنده هم قصد القای همین موضوع را داشت
    3. کاشت موقعیت هایی در داستان که دوستان از آن به عنوان موضوع حاشیه نقل کردند مثل برداشتن مواد از پشت بام, اتفاقا نقطه قوت فیلم بود چرا که فیلم را چند لایه می کرد تا انتهای آن حدس زده نشود
    4. به عزیزانی هم که می گن ته فیلم باز و نا مفهوم بود باید بگم اتفاقا خیلی هم مشخص تموم شد, ابد و یک روز مجازات برای برگشتن لیلا بریده شد تا در همان خانه بماند.
    چند تا نقد هم دارم که بعضی هاش به درد فیلم ساز جوانمون می خوره تا ایشون رو قوی تر کنه
    1.فیلم پر دیالوگ و سریع بود طوری که من چندین بار از بغل دستی پرسیدم چی گفت؟!
    2. در تمام لحضات جرّ و بحث کردن های داخل حیات آنهم به آن شدت منتظر ری اکشن همسایه ها بودم
    3. فاصله زمانی صحنه خداحافظی تا دیدن نوید در آرایشگاه با فاصله مکانی منزل تا آرایشگاه هم خوانی نداشت
    4. جهت برون آمدن نوید از آرایشگاه همسو با جهت حرکت ماشین بود و حال آنکه باید بر خلاف ماشین حرکت می کرد چون خانه در آن جهت بود
    5. خوش بینانه ترین حالت اینه که فیلم یک ماه از زندگی این خانواده را روایت می کند چون مدت صیغه یک ماهه بود و در آخر با لفظ صیغه نشان داد که مدت تمام نشده اما بعد از کسر مدت سوپری مرتضی و فراگیری ساندویچی به همراه تهیه تجهیزات و مجوز ها غیر ممکن است که همچون فلافلی با آن همه مشتری پدیدار شود
    6. از زمانی که به نوید گفته شد برو سلمانی تا زمانی که از سلمانی آمد زمانی بیشتر از حد یک آرایش مو صرف شد

  2. اقای فراستی شما جات همون جا تو صدا سیماست ، اقای روستایی اشتباه میکنه “اینجا هیچ چیز تغییر نمیکنه” ، دوست دارم فردای تغییر رو ببینم که جات کجاست ؟! سمیه ها و نوید هایی که که تمام استعداد هاشون داره تباه میشه و یکی مثل تو برچسب وطن فروشی بهش میزنه ،وطن فروش واقعی کیه ؟

  3. سیاه نمایی کجا بود من تک تک سکانس های این سریال رو تو زندگیم و خانواده هزاربار دیدم. دعواهای این خواهر و برادرهای معتاد رو حداقل ده بار از نزدیک دیدم. واقعا بازی آقای معادی و محمدزاده و ریما رامین فر عالی بود

  4. گربه های فلج در این فیلم نشانه چ بودند أیا کسی درک کرد؟دستمالی که دردماغ دختر بود توی یکی از سکانس ها نشان از چ بود؟

  5. فیلم زندگی من رو انگاری نشون دادن،با این تفاوت که پدرم زنده است و وضع مالی اش خوبه،ولی بین دختر و پسرهاش تبعیض قائل میشه و من و خواهرم فقیریم و برادرام پولدار،باید خودمون خرج خودمون رو دربیاریم،برادرام هم به خاطر توجه بیش از حد بابام قلدر و خودخواه شدن و همیشه خونه مون جنگ و دعواست،درست عین این فیلم ،ولی خدا رو شکر معتاد نیستن حداقل

  6. نقد بسیار عالی بود… به نظر من بهترین نقدی بود که در خصوص این فیلم خواندم… لذت بردم

  7. این فیلم واقعا عالی بود چون داستان زندگی خودم با کل جزئیلتش توی این فیلم نقش آفرین بود و برای من واقعا روزهای سخت سمیه و گریه ها و خنده هاش برام قابل درک بود آفرین به این کارگردان و بازیگران و تبریک میگم به تک تک عوامل ساخت این فیلم.
    , و شما جناب آقای فراستی کاش به جای این اییین نقد احمقانه کاش کمی عمیق تر به زندگی سمیه هایی که تو این جامعه زندگی می کنند فکر میکردید.

    آقای روستایی عزیز خسته نباشید

  8. فیلم بسیار عالی
    درامی که واقعا درام است ..

  9. وای عالیه، چقدر خوشحال شدم وقتی سمیه برگشت خونه… نوید محمد زاده واقعا محشره، عالیه

  10. میرسالاری

    واقعا محشر بود این فیلم. فوق العاده ساخته شده. بعد از مدتها شاهد اثری بسیار خوبی در سینما بودیم

  11. بازیگر فقط پیمان معادی

  12. فقط میتونم بگم این فیلم یه شاهکارإ.خسته نباشید به همه ی عوامل فیلم…

    • ایرانی

      کجاش شاهکاره،اونجایی که یک ایرانی پول لازم و بنظر سالم خانواده (نه معتاد) ناموسشو به خاطر پول میفورشه به یک افغانی،
      یا اونجایی که معتاد انقدر غیرت داره نمیزاره ناموسش از خونه اونجوری بره
      یا مادری که همه جوره با پسر معتادش جوره و کمکش میکنه
      یا خانواده ای که نه چندان نماینده معرفی اکثریت خانواده های ایرانی، برای پخش فیلم در کشورهای خارجیه
      کجاش شاه ه ه کاره اونجاش که کارگردان یک خانواده را انقدر بدبخت نشون میده و میوه این خانواده دو تا فرزند پاکو معصومو بی آلایشه

  13. من از بازی نوید محمدزاده خیلی خوشم اومده تو این فیلم
    فوق العاده بود…

  14. بعد مدتها یه فیلم درست و حسابی دیدم واقعا قشنگ بود با تشکر از عوامل فیلم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات اینترنتی