تازه های آسمونی
صفحه اصلی > سبک زندگی > آداب و اخلاق > رابطه علم و اخلاق در احادیث اسلامى
تبلیغات اینترنتی

رابطه علم و اخلاق در احادیث اسلامى

The relationship between science and morality in Islamic traditions رابطه علم و اخلاق در احادیث اسلامى

1 – در رابطه معرفت با زهد که از مهمترین فضائل اخلاقى است از على علیه السلام چنین روایت شده است: «ثمره المعرفه العزوف عن الدنیا؛ میوه درخت معرفت، زهد در دنیا است» . (غرر الحکم .)

2 – در حدیث دیگرى در ارتباط غناى ذاتى و ترک حرص و آز، با علم و معرفت، از همان امام علیه السلام مى‏خوانیم: «من سکن قلبه العلم بالله سبحانه، سکنه الغنى عن الخلق؛ هر کس معرفت خداوند در دل او، جایگزین شود، غنى و بى نیازى از خلق در قلبش جایگزین خواهد شد» . (غررالحکم)

روشن است کسى که آگاه به صفات جلال و جمال خداست و جهان هستى را پرتو کوچکى از آن ذات بى‏نیاز مى‏داند، تنها بر او توکل مى‏کند و از غیر او خود را مستغنى و بى‏نیاز مى‏بیند .

در ارتباط معرفه الله با حفظ زبان از سخنان ناشایست و شکم از حرام؛ در حدیثى از پیامبراکرم صلى الله علیه و آله آمده است: «من عرف الله و عظمه منع فاه من الکلام، وبطنه من الطعام؛ کسى که خدا را بشناسد و بزرگ بشمرد، دهانش را از سخن (ناشایست) باز مى‏دارد، و شکمش را از غذا (ى حرام) !» (اصول کافى، جلد2، صفحه‏ .237)

3 – در رابطه معرفت و خوف از خدا که سرچشمه انواع فضایل اخلاقى است، در حدیثى از امام صادق علیه السلام چنین آمده است: «من عرف الله خاف الله و من خاف الله سخت نفسه عن الدنیا؛ کسى که خدا را بشناسد، از (مجازات) او مى‏ترسد، و کسى که از خدا بترسد نسبت به زرق و برق دنیا، بى‏اعتنا مى‏شود!» (همان مدرک، صفحه 68، حدیث .4)

4 – در ارتباط روح گذشت و ترک انتقامجویى با معرفه الله، در حدیثى از امام امیرالمؤمنین علیه السلام مى‏خوانیم: «اعرف الناس بالله اعذرهم للناس وان لم یجد لهم عذرا؛ آگاهترین مردم به خدا کسى است که بیش از همه مردم را در برابر خطاهایى که مرتکب شده‏اند، معذور دارد، هرچند عذر (موجهى) براى آنها نیابد» . (غرر الحکم)

5 ـ تأثیر فرهنگ جامعه در پرورش فضائل و رذائل

فرهنگ، مجموعه امورى است که به روح و فکر انسان، شکل مى‏دهد و انگیزه اصلى او را به سوى مسائل مختلف، فراهم مى‏سازد. مجموعه‏عقائد، تاریخ، آداب و رسم جامعه، ادبیات و هنر، همان فرهنگ جامعه است.

در آیات قرآن:

اشارات بسیار روشنى در این زمینه دیده مى‏شود و نشان مى‏دهد چگونه بسیارى از اقوام منحرف پیشین، به خاطر آداب و رسوم غلط و سنن جاهلى و فرهنگ منحط، به دره هولناک رذائل اخلاقى سقوط کردند؛ به عنوان نمونه:

1 –  «و اذا فعلوا فاحشه قالوا وجدنا علیها آبائنا والله امرنا بها قل ان الله لایأمر بالفحشاء، اتقولون على الله مالا تعلمون؛ و هنگامى که زشتى انجام مى‏دهند مى‏گویند: پدران خود را بر این عمل یافتیم؛ و خداوند ما را به آن دستور داده است! ـ بگو خدا (هرگز) به کار زشت فرمان نمى‏دهد، آیا چیزى به خدا نسبت مى‏دهید که نمى‏دانید!» (سوره اعراف، آیه‏28)

2 – «و اذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفینا علیه آبائنا اولو کان آبائهم لایعقلون شیئا و لا یهتدون؛ و هنگامى که به آنها گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است پیروى کنید! مى‏گویند: نه! ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم پیروى مى‏نماییم . آیا اگر پدران آنها چیزى نمى‏فهمیدند و هدایت نیافتند (باز از آنها پیروى خواهند کرد؟)» (سوره‏بقره، آیه‏170)

3 – «اذ قال لابیه و قومه ما هذه الت ـ ماثیل التى انتم لها عاک ـ فون ـ قالوا وجدنا آبائنا لها عابدین؛ آن هنگام که به پدرش (آزر) و قوم او گفت: این مجسمه‏هاى بى‏روح چیست که شما همواره آنها را پرستش مى‏کنید؟ ـ گفتند: ما پدران خود را دیدیم که آنها را عبادت مى‏کنند.» (سوره انبیاء، آیه‏52 و53)

 

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=12467
تبلیغات اینترنتی

اینم جالبه !

driving-culture2

کوچه نجات، فرهنگ خودرویی برای حیات انسان

همه کشورهای جهان قوانین مختلفی برای رانندگی دارند که بعضی ها بسیار مفید و کاربردی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.